28 Februari 2009

SABARLAH CIKGU !

Elegi Guru
Pada Waktu Pagi
Pergi ke sekolah setiap pagi, menaiki bas 2 kali sebelum sampai ke sekolah. Hendak masuk menuju ke sekolah perlu berjalan kaki lagi 1 kilometer. Kadang-kadang kerjanya adalah membuka pagar sekolah (kerana tugasan yang diberi sebegitu - maklumlah sekolah pun di kawasan pedalaman). Sabarlah cikgu..

Sebelum Memulakan Pengajaran
Cikgu membaca doa bersama anak murid. Diminta agar diterangkan hati, dimudahkan faham apa-apa yang diajarkan dan dipelajari. Cikgu meminta anak murid agar mengutip sampah, mengemaskan kerusi dan meja agar dapat belajar dengan selesa. Begitulah setiap hari mulutnya tidak pernah diam menasihati agar sampah yang dijumpai bersepah di luar bilik darjah dan sekolah dibuang di dalam tong sampah. Sabarlah cikgu...
Dalam Kelas
Cikgu menanda kedatangan pelajar di Buku Daftar Kehadiran Murid, ada beberapa nama yang sudah acap kali tidak hadir. Cikgu bukan tidak peduli tentang itu semua, lalu ditanya rakan sekelas. Dijawab mereka "si polan tu pergi CC (Cyber Cafe), swimming pool, kadang-kadang tak naik kelas dia duduk di pondok perhentian bas". Cikgu pun menyusul ke perhentian bas sambil memujuk anak murid agar naik ke kelas. Sabarlah cikgu...


Semasa Mengajar
Cikgu mengajar di hadapan, anak murid bermain-main di belakang. Ada yang tidur, ada yang berbual-bual. Bila ditanya "mana kerja rumah". Dijawab pula "Lupa cikgu" (padahal di rumah begnya tidak pernah diperiksa dijadikan pekasam sahaja) Ibu dan ayah pula terlalu sibuk bekerja. Sama ada anak ke sekolah atau tidak, itu belakang kira. Yang penting sudah nampak pergi ke sekolah. Cikgu pun meneruskan pengajarannya, diberikan penjelasan dan diulang-ulang lagi apa yang telah diajar agar dapat melekat terus di hati anak muridnya. Cikgu pun bertanya, "faham tak ? Kalau tak faham silalah bertanya, nanti cikgu ulang lagi". Anak murid pun menjawab "faham cikgu". Tidak lama kemudian cikgu pun menyoal bab yang telah dipelajari, kerana beranggapan anak muridnya sudah faham perkara yang diajar. Kemudian ramailah anak murid yang berdiri dan menjadi 'patung' kerana tidak dapat menjawab soalan cikgu. Hanya beberapa kerat yang membuka mulut untuk menjawab soalan. Sabarlah cikgu...

Lalu cikgu pun ingin membuat ulang kaji dengan anak muridnya lagi. Semalam cikgu dah beritahu supaya mentelaah apa-apa yang telah diajar. Hari ini cikgu ingin menyoal pula. Tetapi tidak ramai yang ingin menjawab. Bila ditanya mengapa tidak dapat menjawab soalan. Mereka menjawab "tak tahu, lupa, jaga adik". Sabarlah cikgu..
Bukan cikgu tidak tahu, ada anak murid nakal dan pernah didenda kerana kenakalannya yang diulang berkali-kali. Cikgu bukan denda kerana suka mendenda. Tetapi kerana kasih dan sayangnya kepada anak murid. Itupun dimulakan dengan nasihat untuk dia memikirkan kembali baik dan buruknya perbuatan yang telah dilakukan dan masa hadapannya. Diberikan teguran agar berbekas dalam hati. Dan dihukum sesuai dengan kesalahannya. Dan ada juga cikgu menegur kesalahan anak murid agar tidak membuat bising di dalam kelas. Semasa hendak membuka pintu kereta, kereta cikgu telah dicalarbalarkan, tayar dipancitkan. Kekadang cikgu pun ditunggu di luar untuk dipukul. Sabarlah cikgu...
Sesudah Habis Mengajar
Sebelah petangnya, apabila anak murid sudah pulang ke rumah. Cikgu masih lagi di sekolah, terkadang ada kelas tambahan untuk anak muridnya, ada mesyuarat pulak lagi. Terkadang ada kerja untuk menyiapkan alat bantu mengajar supaya anak murid mudah faham. Terkadang tertidur sebentar kerana kelelahan. Di rumah, kerja cikgu belum selesai lagi. Perlu menyiapkan buku persediaan mengajar, perlu memikirkan pula aktiviti tahunan yang telah diagihkan untuk disempurnakan. Kertas kerjanya, soalan ujian bulanannya, persatuan yang dinaunginya. Cikgu pun ada suami, ada isteri, ada anak-anak untuk dibesarkan, dididik, diberi makan, dikenalkan dengan kehidupan. Setiap kali melihat buku anak murid, akan terbayang wajah mereka satu persatu. Ya, cikgu pun berdoa juga agar anak muridnya berjaya dan menjadi orang yang berguna. Sabarlah cikgu...
Cikgu pun tidak kisah.. semasa di luar sekolah, ketika bersiar-siar. Bukan tidak pernah terserempak dengan anak muridnya. Ada yang menyapa memberi salam dan senyuman - Alhamdulillah baguslah, ada juga yang sembunyi-sembunyi (mungkin segan kerana berpakaian mencolok mata atau telah melakukan sesuatu yang dirasakan tidak kena), ada juga yang berlalu seolah-olah cikgu tidak wujud di depan matanya (mungkin tidak nampak gamaknya). Cikgu pun tidaklah terasa sangat sebenarnya.. Sabarlah cikgu...
Cikgu pun pernah mengajar anak muridnya agar tahu mengucapkan terima kasih. Apabila cikgu hendak memberikan buku kepada anak murid, ia tidak melepaskan buku tersebut kecuali setelah anak murid mengucapkan 'terima kasih cikgu'..

Sekadar berkongsi antara kehidupan cikgu yang tidak didedahkan, cubalah berkongsi pengalaman dengan mereka. Agar tahu perasaan dan susah payahnya dalam mendidik anak bangsa. Sabarlah cikgu...sumber : http://pelitaminyak.blogspot.com/

26 Februari 2009

PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN BAHASA Siri 1

INFO SOALAN 3(e) PERIBAHASA
A. Senarai Peribahasa Yang Berkaitan Dengan Soalan 3(e) Nov. 2004 – Nov 2008

Nov 2004
- Bersatu teguh, bercerai roboh
Bagai aur dengan tebing
Berat sama dipukul, ringan sama dijinjing
Muafakat membawa berkat
Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat
- Bagai tanduk diberkas
Bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
- Kalah jadi abu, menang jadi arang

Jun 2005
- Seperti ikan pulang ke lubuk
- Muafakat membawa berkat
- Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain

Nov 2005
- Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.
- Seperti burung dalam sangkar, mata lepas badan terkurung
- Ukur baju di badan sendiri.

Jun 2006
- seperti ular kena palu
- air dicincang tidak (tak) akan putus
air ditetak tidak (tak) akan putus
biduk lalu kiambang bertaut
carik-carik bulu ayam lama-lama (dilurut) bercantum juga.
- hendak seribu daya tak hendak seribu dalih
tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain

Nov 2006
- Bahasa Menunjukkan Bangsa
Bahasa Jiwa Bangsa
Bahasa Melambangkan Bangsa.
- Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.
- Mata pena lebih tajam daripada mata pedang.

Jun 2007
- bagai kacang lupakan kulit.
- ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
- berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu,bersenang-senang kemudian

Nov 2007
- Bahasa Jiwa Bangsa
- bagai dakwat dengan kertas.
- seperti air dalam kolam

Jun 2008
- durian runtuh/ dapat terpijak/ duit terpijak.
- berani kerana benar, takut kerana salah.
- sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan.

Nov 2008
- Bagai menatang minyak yang penuh
- Benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau.
- Benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau

B. Bentuk Soalan Peribahasa
1. Menyatakan maksud peribahasa
2. Mengemukakan peribahasa berdasarkan situasi/ayat/pernyataan maksud
3. Membina ayat berdasarkan peribahasa
4. Mengisi tempat kosong dalam petikan dengan peribahasa
5. Mengemukakan peribahasa yang sama maksud
6. Membina perenggan menggunakan peribahasa
(c) cikgumie

25 Februari 2009

SELAMAT HARI LAHIR !

Hari ini, 25 Februari 2009 merupakan ulang tahun kelahiran yang ke-50, Timbalan Pengetua Hal Akademik, Encik Shamsuri bin Mahat. Warga Jabatan Bahasa yang diketuai oleh Ketua Jabatan Bahasa, Cikgu Ahmad Kamil bin Mohd Ali telah berkunjung ke bilik beliau pada jam 11.00 pagi untuk menyampaikan kek hari lahir. Tahniah! Semoga dikurnia Allah usia dan rezeki yang berkat serta hidup yang penuh rahmat daripada kami di Jabatan Bahasa.
Sempat kami bergambar dengan beliau untuk rakaman kenangan jabatan kami. (Tiada dalam gambar- Cikgu K.Suganthi,Cikgu Mariam Zulhijah)

Tarikh yang sama juga merupakan ulang tahun kelahiran seorang warga jabatan, Cikgu K.Suganthi, guru Bahasa Inggeris. Tahniah dan 'Happy Birthday' daripada kami.

Dua orang berkongsi tarikh lahir tetapi usia berbeza!
(c) cikgumie

PANDUAN BAHASA MELAYU SPM KERTAS 1 Siri 5

PENANDA WACANA YANG BOLEH DIGUNAKAN DALAM PENULISAN KARANGAN
a. Bagi menunjukkan maksud tambahan
Dan
Selaras dengan perkara ini
Dan juga
Sejajar dengan usaha tersebut
Atau
Selari dengan …
Ataupun
Sehubungan dengan perkara itu
Tambahan lagi
Berhubung dengan …
Sebagai tambahan
Berkaitan dengan …
Selain itu
Hal ini bermakna
Hal ini bererti
Justeru
Dapat juga dikatakan bahawa
Terutamanya
Dengan kata-kata lain
Seperti yang telah disebutkan
Pendek kata
Sebagai contoh
Perlu diingatkan bahawa

b. Bagi menunjukkan maksud sebaliknya
Sungguhpun
Sekiranya tidak
tetapi
Sebaliknya
Walaupun
Hal ini bertentangan dengan
Walau bagaimanapun
Pada masa yang sama
Sungguhpun demikian
Jika dibandingkan dengan
Namun
Berbeza dengan
Namun demikian
Melainkan
Walaupun demikian
Jika dibandingkan dengan

c. Bagi menunjukkan maksud penegasan
Jadi
Kesimpulannya / Rumusannya
Oleh itu
Sebagai kesimpulan
Oleh sebab itu
Dapatlah disimpulkan bahawa
Oleh yang demikian
Selain itu
Akhirnya
Keputusannya
Perlu ditegaskan bahawa
Justeru

d. bagi menunjukkan maksud sebab
Kesudahannya
Kerana
Sebab
Adalah disebabkan
Hal ini berlaku demikian kerana
Oleh sebab
Berdasarkan
Oleh sebab itu
Berasaskan
Hal ini berpunca daripada
Dapat dikatakan bahawa
Hasil daripada
Bertitik tolak daripada
Natijah / akibat daripada
(c) cikgumie

24 Februari 2009

SELAMAT MAJU JAYA !

Majlis untuk Puan Nurafida Abu Bakar di Restoran Libra, Parit Buntar, Perak pada 24 Februari 2009 sempena pertukaran beliau ke MRSM Bentong. Beliau akan memulakan tugas pada 2 Mac 2009 di sana. Selamat Maju Jaya daripada warga Jabatan Bahasa, MRSM Transkrian

PANDUAN BAHASA MELAYU SPM KERTAS 1 Siri 4

CONTOH RANGKA KARANGAN BAHAGIAN B
Soalan
Peribadi seseorang remaja amat penting dalam menentukan kemampuannya menghadapi cabaran hidup.
Beri pendapat anda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan peribadi seseorang remaja.

Rangka Karangan
Pengenalan :
Menurut ahli psikologi yang terkenal Norm Chomsky, alam remaja merupakan alam
transisi daripada alam kanak-kanak ke alam dewasa.
- berlaku perubahan fizikal dan tingkah laku.
- remaja cuba membentuk peribadi dan personaliti masing-masing.
- peribadi berkait dengan cabaran mengemudikan hidup
- terdapat pelbagai faktor yang turut mempengaruhi hal tersebut.
Isi 1: Keluarga mempunyai pengaruh yang besar.
- alam kehidupan remaja bermula dari sebuah keluarga.
- ibu bapa mampu mencorakkan anak-anak yang diibaratkan seperti kain putih.
- sebuah keluarga yang harmoni dan bahagia akan dapat membentuk anak-anak yang berperibadi mulia
- bertanggungjawab,bersopan dan saling menghormati satu sama lain.
- keluarga yang pincang pula akan mempengaruhi remaja dari sudut yang negatif.
- bagaimana acuan, begitulah kuihnya.
- ibu bapa sebagai ketua keluarga perlu menerapkan nilai-nilai positif dalam diri anak- anak
- anak-anak akan membesar dengan peribadi mulia.
Isi 2: Rakan sebaya juga boleh mempengaruhi perkembangan peribadi remaja.
- Lumrah remaja untuk berkawan.
- memilih rakan yang boleh dipercayai.
- berkongsi masalah dan rahsia.
- terikut-ikut akan perlakuan rakan.
- jika rakan baik – peribadi remaja juga akan baik.
- jika terpilih rakan yang negatif, mereka akan membentuk peribadi yang negatif.
- ibu bapa perlu peka akan perubahan pada anak- anak.
- sayangkan anak, tangan-tangankan – perlu tahu latar belakang anak-anak mereka.

Isi 3 : Masyarakat
- masyarakat positif dapat membentuk semangat perpaduan, saling menghormati,
- perlakuan masyarakat akan dilihat dan diperhatikan oleh remaja.
- jika setiap ahli masyarakat saling bertolak-ansur dan menunjukkan sikap toleransi,remajaakan meniru dan mengamalkannya.
- jika sebaliknya, remaja memerhatikan masyarakat sekelilingnya bersikap negatif, maka sikap negatif itulah yang akan menjadi amalan, seterusnya mempengaruhi peribadi remaja itu dan kehidupannya.
Isi 4: Agama merupakan elemen utama dalam pembentukan peribadi seseorang remaja.
- agama membimbing setiap orang ke jalan yang benar.
- agama memandu insan pada batasan kebenaran.
- remaja yang terdidik dengan asuhan agama yang kukuh akan memperlihatkan peribadi murni yang selaras dengan ajaran agama.
- ketika ini, kita lihat banyak remaja yang runtuh akhlak dan peribadi disebabkan mereka telah menyimpang jauh daripada ajaran agama masing-masing.

Isi 5: Media massa
- Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri membuat pernyataan menyelar rancangan realiti tv yang berunsur negatif dan pernyataan beliau adalah sesuatu yang berasas.
- pada zaman ini, media massa begitu berpengaruh dalam kehidupan remaja.
- kajian yang dijalankan mendapati bahawa purata masa menonton tv dalam kalangan remaja negara ini ialah 40 jam satu minggu.
- masa yang begitu panjang sudah pasti mampu mendatangkan kesan kepada remaja.
- remaja meniru sesuatu yang kebaratan kerana kebanyakan rancangan yang ditonton remaja pada masa ini lebih menonjolkan budaya yang negatif.

Kesimpulan :
- remaja aset penting negara.
- perlu usaha secara kolektif untuk membentuk remaja yang positif.
- pendedahan pelbagai perkara positif perlu sejak kecil- melentur buluh biar dari rebung.
- asuhan yang betul hendaklah diberikan kepada mereka.
- mereka akan dewasa sebagai pemuda dan pemudi harapan bangsa dan negara.
(c) cikgumie

23 Februari 2009

PETIKAN DARIPADA 'HIKAYAT ABDULLAH'

Untuk Renungan Kita Bersama:
Fahami Kata-Kata Abdullah Munshi
Bermula adalah sebesar-besar hairan dalam hatiku sebab melihatkan adat orang-orang kita Melayu itu, yang tiada diperbuat oleh bangsa yang lain-lain dalam dunia ini diperbuatnya!
Adakah segala manusia dalam dunia ini membuangkan bahasanya sendiri, tiada bertempat belajar bahasanya itu, melainkan yang kulihat orang Melayulah yang tiada mengendahkan…Bermula adalah yang kudengar beberapa bangsa di dalam dunia ini menjadi besar dan pandai sebab mereka itu pandai membaca surat dan menyurat dan mengerti bahasanya serta memeliharakan bahasanya, iaitu daripada bangsa Arab atau bangsa orang putih, baik daripada Cina atau Hindu, maka sekelian mereka sentiasa memeliharakan dan memuliakan bahasanya.
Maka makin sehari makinlah diluaskannya dan ditambahinya dan dibaikinya dan dihaluskannya sampailah zaman ini, kerana sesungguhnya bahasa itulah menjadikan manusia itu berakal dan menambah kepandaian dan ilmunya dan boleh menjalankan segala pekerjaannya dan boleh membaiki akan dirinya sendiri dan boleh pula mengajar akan orang lain.
Maka dengan dia itulah sahaja dijadikan Allah yang dapat mengeluarkan barang suatu rahsia dalam hati manusia.
Syahadan dapat tiada kalau ada suatu bangsa yang besar itu maka bahasanya pun besarlah, kerana sekelian perkara yang ada dalam dunia dan akhirat itu semuanya terbit daripadanyalah, menjalankan pekerjaan dan memberi nama tiap-tiap suatu itu dengan bahasa dan mencari kehidupan itu pun dengan bahasa dan mendatangkan beberapa kekayaan dan kemuliaan.
Kebesaran bagi manusia itu pun daripada bahasa datangnya.
Maka bahasa itulah yang besar gunanya bagi manusia ini dunia akhirat. Maka patutkah iaitu tiada engkau endahkan.
Sumber :
http://bukharis.blogspot.com/

KEM BAHASA TINGKATAN 5 MRSM TRANSKRIAN

Bertempat di 'Amir Chalet & Fishing Corner', Kampung Baharu (Lumut), Ayer Tawar, Perak
dari 20-22 Februari 2009, telah berlangsung Kem Bahasa Tingkatan Lima MRSM Transkrian. Seramai 70 orang pelajar terpilih menyertai kem ini dibantu oleh 10 orang fasilitator pelajar. Semua guru Jabatan Bahasa terlibat mengendalikan program mengikut kemahiran dan pengkhususan bidang masing-masing.
35 orang pelajar mengikuti program Bahasa Melayu manakala 35 orang lagi mengikuti program Bahasa Inggeris. Program Bahasa Melayu meliputi aspek penulisan karangan yang cemerlang dan penguasaan teknik menjawab soalan rumusan, pemahaman, novel dan tatabahasa dengan betul.

17 Februari 2009

PANDUAN BAHASA MELAYU SPM KERTAS 1 Siri 3

FRASA-FRASA MENARIK UNTUK KEGUNAAN DALAM PENULISAN KARANGAN
-mendepani realiti baru dunia yang pantas berubah dan berkembang
-mendukung kebenaran yang kita sepakati
-mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
-mengambil langkah sederap-menghirup udara hasil kemerdekaan
-mengikut acuan sendiri
-mengundang kontroversi
-menjadi cerucuk utama pembangunan
-menjulang negara ke puncak jagat
-menuntut setiap anak watan mengotakan aspirasi
-menyambut gamitan menara impian
-menyebabkan imej negara tercalar
-menyediakan kursus dan latihan yang relevan
-menyembunyikan masalah utama masyarakat
-mereka lebih cenderung kepada keseronokan dan bergelandangan
-mewujudkan masyarakat yang bermaklumat dan berpengetahuan
-alaf baru ini pasti sahaja sarat dengan muatan cabaran reformasi
-muafakat merupakan inti kepada perpaduan
-negara kita akan bersih daripada unsur sosial yang tidak sihat
-nilai keinsanan yang syumul
-nilai-nilai material semakin memberkas dan meluas dalam masyarakat
-pandangan pro dan kontra yang dipaparkan
-pelbagai cabaran yang bakal menghambat

-pelbagai masalah sosial sedang menghinggapi masyarakat
-pembentukan masyarakat sakinah
-pembudayaan ilmu perlu dipupuk dan dibajai oleh generasi muda masa kini
-pendedahan oleh pihak media massa menghangatkan senario ini
-perlu dibaja kembali
-perubahan yang diharap masih belum menjelma
-petanda kehancuran generas
i-pewujudan masyarakat madani
-propaganda negatif terhadap negara kita dapat ditepis
-kita perlu mengorak langkah
-kita tidak wajar hanya akur dengan arus yang songsang ini
-komitmen menyeluruh agensi yang terlibat
-kongkongan yang selama ini dianggap membelenggu
-Masalahnya, kita mahu memberi pendapat tetapi tidak rela dikritik
-makmur dari segi ekonomi tetapi muflis nilai kekeluargaan
-mampu mengadunkan satu kombinasi usaha yang cukup padu
-manifestasi kesanggupan bangsa
-manusia bukanlah `haiwan robotik’ yang tidak mempunyai rasa dan jiwa
-masa depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
-masalah putusnya komunikasi dan jurang generasi
-masalah sosial dan susila yang meruncing

-masih terbelenggu dengan cara berfikir yang sempit
-masyarakat yang naif dengan mata kebendaan yang melalaikan
-melangkah dengan seribu kekuatan
-melontarkan soalan yang cukup penting
-melupakan cita-cita yang lebih luhur
-membangunkan generasi yang berketerampilan, bersahsiah mulia dan berilmu
-membebaskan mereka daripada belenggu kejahilan dan kegelapan
-membenam budaya hedonistik yang tidak berfaedah
-membetulkan ketidaktepatan fakta
-membimbing mereka memenuhi impian
-membina impian masa depan yang lebih gemilang

-membongkar kepincangan
-membuktikan sensitiviti, kepekaan dan keprihatinan mereka
-mempengaruhi minda generasi muda
-mempertahankan perasaan saling bersefahaman
-mempertingkat dan memperteguh kefahaman
-mempraktikkan elemen tolak ansur

-memudaratkan kesejahteraan rakyat
-menabur bakti kepada mereka yang kurang beruntung
-menaburkan nilai kebendaan yang tidak bertahan lama
-menagih komitmen dan pengertian serius semua pihak
-menampilkan wajah baru yang disulami tekad
-menangkis tuduhan yang tidak berasas

-mencapai tahap yang mencemaskan-mencerminkan dengan jelas akan hakikat ini
-mencerminkan generasi yang muflis dan tercabut daripada akar tradisinya
-mendapat perhatian dan liputan media massa
-mendepani masa depan yang tidak menentu
sumber: http://www.rubiyah.net

12 Februari 2009

FORTIUS EDISI IV - 2007

Kepada pelajar-pelajar Tingkatan Lima 2007 MRSM Trans, sila dapatkan majalah maktab yang terlewat edarannya ini daripada saya. Selepas keputusan SPM 2008 yang akan diumumkan, insya-Allah pada pertengahan Mac nanti, majalah ini akan dihantar melalui pos mengikut alamat rumah anda. Untuk mendapatkannya secara terus, silalah ke maktab.
(c) cikgumie

11 Februari 2009

DARI MRSM TRANSKRIAN KE MRSM BENTONG 2

Cikgu Nurafida Abu Bakar (Miss Fida) , Guru Kanan Bahasa Inggeris akan bertukar ke MRSM Bentong pada akhir bulan ini. Pertukaran beliau ke sana memang dijangka kerana mengikut suaminya, Cikgu Maznan (Pak Nan) yang telah ke sana awal bulan ini kerana dilantik sebagai Timbalan Pengetua Hal Ehwal Kokurikulum.
Kami bakal kehilangan seorang lagi guru yang berdedikasi dan berkasrisma. Semoga Jabatan Bahasa MRSM Transkrian akan mendapat guru BM & BI untuk menggantikan Pak Nan dan Miss Fida.
Kepada Cikgu Nurafida- SELAMAT MAJU JAYA daripada guru-guru Jabatan Bahasa MRSM Trans.
MyEm0.Com

06 Februari 2009

MENARA BANGSA

MENARA BANGSA
(WARISAN2)

Suria muncul di pagi hari,
Kita bangun sederap kaki,
Menara bangsa akan kita bina,
Perkasa tiada rebah lagi.

Mentari sudah ada di sini,
Pasti bersinar seribu tahun lagi,
Biar berhembus angin sangka kala,
Malam pasti tiada datang.

Kita sudah tiada perlu tidur,
Kerna mimpi ada di depan mata,
Peluh jernih meniti di bibir,
Air mata jadi milik semua.

Rimba akan terus hijau,
Unggas riang ria berkicau,
Air jenih meriak di sungai,
Udara nyaman tenang di rongga.

Darah kembali berharga,
Merah buat penyeri muka,
Senyum akan terus meniti di bibir,
Kasih sayang jadi milik semua.

Kita bebas terbang laksana burung,
Kita bebas terbang laksana burung,
Terikat hanya di tali cinta.

Selain lagu WARISAN, lagu ini merupakan satu lagi lagu yang perlu kita teliti dan fahami. MENARA BANGSA ……peliharalah agar tidak runtuh !


MyEm0.Com

SAJAK BAHASA MELAYU SPM Siri 2

DI RUANG GEMANYA
oleh Dharmawijaya (Antologi Kerusi)

Baca puisi di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

DI RUANG GEMANYA
Telah kurangkumkan rebah setiaku
pada setiap pilu dan rindu
melayang dan mengembang
ke hayat gemilang. Sejak itu
tidak kukesal lagi
goda dan duga
di gerimis senja.
telah kupahatkan lelah umurku
pada setiap kerikil dan debu
datang dan menghilang
ke hujung kenang. Sesudah itu
tidak kukenal lagi
hampa dan derita
di guruh pagi.
Gerimis senja guruh pagi
adalah titipan maya
bakal kukongsikan hati
mengukir tadbir di ruang gemanya.


Dharmawijaya
Antologi Kerusi
MASA ENTERPRISE.

LATIHAN
(i) Apakah maksud rangkai kata telah kupahatkan lelah umurku? [ 2 markah ]
(ii) Sebagai seorang warganegara yang bertanggungjawab, nyatakan sumbangan-sumbangan anda kepada negara. [ 4 markah ]
(iii) Berikan tiga persoalan yang terdapat dalam sajak di atas. [ 3 markah ]

PANDUAN ISI
(i) maksud telah kupahatkan lelah umurku...
... penyajak sudah mengorbankan/menghabiskan/mengabdikan/menggunakan seluruh usianya/hayatnya/kehidupannya/masanya 2 m ( 2markah)

(ii) sumbangan sebagai warganegara untuk memajukan negara....
... menguasai pelbagai bidang ilmu 1 m
... berusaha untuk menambahkan ilmu 1 m
... meneroka bidang-bidang baru/mencabar 1 m
... usaha yang gigih dan berterusan 1 m
... menyahut seruan kerajaan untuk mempertahankan negara 1 m
... bersatu padu dengan pelbagai lapisan masyarakat 1 m
... turut serta melaksanakan program pembangunan kerajaan
... merebut peluang yang disediakan/ ada 1 m
... berani bersaing pada peringkat yang lebih tinggi/global
(sumbangan lain yang munasabah diterima) 1 m
[ maksimum : 4 markah ] (4 markah )

(iii) persoalan....
... semangat perjuangan dan kesetiaan yang utuh 1 m
... keutuhan perasaan cinta akan negara 1 m
... kesedaran yang tercetus daripada kesilapan yang lalu 1 m
... hidup penuh dugaan dan cabaran 1 m
... keazaman mencapai cita-cita 1 m
... perjuangan untuk mempertahankan kemerdekaan / mengisi kemerdekaan negara/tanggungjawab terhadap negara 1 m
... pengalaman pahit menjadi panduan dalam membina kehidupan yang lebih baik/ memantapkan jiwa dan pemikiran 1 m
[maksimum : 3 markah ] (3 markah )
[9 markah ]

(c) cikgumie

MERUMUSKAN KARANGAN BAHASA MELAYU SPM Siri 2

Untuk memperoleh markah cemerlang dalam Soalan 1 Merumuskan Karangan (27-30 markah), pelajar-pelajar hendaklah memastikan bahawa :
a. anda mengetahui dan memahami arahan untuk isi tersurat dan isi tersirat dalam arahan soalan.
b. anda menguasai teknik atau cara menulis atau menghasilkan rumusan yang terbaik.
c. anda menulis rumusan dalam empat perenggan.
d. perenggan Pengenalan menyatakan tema petikan yang diberi. Tema ialah perkara utama
atau perkara dominan yang dibincangkan dalam petikan yang diberi.
e. 6-8 isi tersurat dipersembahkan dalam perenggan kedua.
f. 2-3 isi tersirat dipersembahkan dalam perenggan ketiga.
g. perenggan Kesimpulan mempunyai tiga unsur.
h. jumlah patah perkataan untuk perenggan Pengenalan ialah 10-15, Isi tersurat 60-65, Isi
tersirat 20-25 dan Kesimpulan 10-15.
i rumusan bebas daripada sebarang kesalahan tatabahasa.
j. anda menuliskan jumlah patah perkataan yang betul
k. anda menghasilkan rumusan yang tidak melebihi jumlah patah perkataan yang dibenarkan
l. masa lebih kurang 35-40 minit diperuntukkan untuk menjawab soalan ini.

(c) cikgumie

04 Februari 2009

SELAMAT DATANG KE MRSM TRANSKRIAN, PULAU PINANG

Pada 10 Februari 2009 ini, MRSM seluruh Malaysia akan menerima pelajar-pelajar baru untuk tingkatan 1 dan 4. MRSM Transkrian mengalu-alukan kedatangan pelajar-pelajar yang akan mendaftar di Dewan Besar mulai jam 8.00 pagi hingga 11.00 pagi. Semoga anda sekalian akan menjadi warga Transkrian yang berjaya dalam mengharungi cabaran dunia pendidikan dan menjulang nama maktab ini. MRSM Seluruh Malaysia (1972-2009)
1. Maktab Rendah Sains Mara Beseri, Kangar,Perlis IK
2. Maktab Rendah Sains Mara Kubang Pasu , Kedah DA
3. Maktab Rendah Sains Mara Langkawi, Kedah DA
4. Maktab Rendah Sains Mara Merbok, Kedah DA
5. Maktab Rendah Sains Mara PDRM Kulim, Kedah DA
6. Maktab Rendah Sains Mara Pendang, Pendang, Kedah DA
7. Maktab Rendah Sains Mara Balik Pulau, Pulau Pinang PM
8. Maktab Rendah Sains Mara Transkrian, Pulau Pinang PM
9. Maktab Rendah Sains Mara Kepala Batas, Pulau Pinang PM
10. Maktab Rendah Sains Mara Gerik, Perak DR
11. Maktab Rendah Sains Mara Lenggong, Perak DR
12. Maktab Rendah Sains Mara Pasir Salak,Kampung Gajah, Perak DR
13. Maktab Rendah Sains Mara Taiping, Perak DR
14. Maktab Rendah Sains Mara Pengkalan Hulu , Perak DR
15. Maktab Rendah Sains Mara FELDA, Trolak, Sungkai, Perak DR
16. Maktab Rendah Sains Mara Kuala Kubu Bharu, Selangor DE
17. Maktab Rendah Sains Mara Kuala Kelawang, Negri Sembilan DK
18. Maktab Rendah Sains Mara Serting, Negri Sembilan DK
19. Maktab Rendah Sains Mara Gemencheh, Negri Sembilan DK
20. Maktab Rendah Sains Mara Tun Ghaffar Baba, Jasin, Melaka DAz
21. Maktab Rendah Sains Mara Kem Terendak, Terendak, Melaka DAz
22. Maktab Rendah Sains Mara Alor Gajah , Melaka DAz
23. Maktab Rendah Sains Mara Batu Pahat, Johor DT
24. Maktab Rendah Sains Mara Mersing, Johor DT
25. Maktab Rendah Sains Mara Muar,Johor DT
26. Maktab Rendah Sains Mara Pontian, Johor DT
27. Maktab Rendah Sains Mara Kuala Lipis, Pahang DM
28. Maktab Rendah Sains Mara Kuantan, Pahang DM
29. Maktab Rendah Sains Mara Muadzam Shah, Pahang DM
30. Maktab Rendah Sains Mara Bentong, Pahang DM
31. Maktab Rendah Sains Mara Kuala Terengganu, Terengganu DI
32. Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra, Terengganu DI
33. Maktab Rendah Sains Mara Besut, Terengganu DI
34. Maktab Rendah Sains Mara Kuala Berang, Terengganu DI
35. Maktab Rendah Sains Mara Jeli, Kelantan DN
36. Maktab Rendah Sains Mara Kuala Krai, Kelantan DN
37. Maktab Rendah Sains Mara Pasir Tumboh, Kelantan DN
38. Maktab Rendah Sains Mara Pengkalan Chepa, Kelantan DN
39. Maktab Rendah Sains Mara Kinabalu, Sabah NDBB
40. Maktab Rendah Sains MARA Tawau,Sabah NDBB
41. Maktab Rendah Sains Mara Kuching, Sarawak BK
42. Maktab Rendah Sains Mara Betong,Sarawak BK

Bakal Beroperasi (2010 ke atas)
1. Maktab Rendah Sains Mara Arau, Perlis IK
2. Maktab Rendah Sains Mara Baling, Kedah DA
3. Maktab Rendah Sains Mara Kuala Kangsar, Perak DR
4. Maktab Rendah Sains Mara Parit, Perak DA
5. Maktab Rendah Sains Mara Rantau, Negri Sembilan DK
6. Maktab Rendah Sains Mara Johor Bahru, Johor DT
7. Maktab Rendah Sains Mara Pekan, Pahang DM
8. Maktab Rendah Sains Mara Tumpat, Kelantan DN
9. Maktab Rendah Sains Mara Sandakan, Sabah NDBB
10. Maktab Rendah Sains Mara Mukah, Sarawak BK

wahai putera puteri bangsaku,
ayuh segera menuju,
mengikut gerak langkah maju,
bersatu mencari ilmu,
dalam zaman sains dan teknologi,
negara perlukan jasamu,
janganlah rasa malas lagi,
bersatu memegang teraju,
di Maktab Rendah Sains M.A.R.A,
tuntut ilmu jangan jemu,
ikrar taat setia pada guru,
berdisiplin selalu,
hari ini hari mulanya,
hari esok berjaya,
lengkapkan segala yang ada ,
ke kuliah kita segera...