28 September 2009

ULANG KAJI MENGHADAPI SPM 2009 SIRI 3 - LATIHAN PEMAHAMAN PETIKAN KOMSAS - SOALAN 2b

Siri 3 memaparkan soalan pemahaman 2b iaitu pemahaman berdasarkan petikan komsas- drama

1. INFO SOALAN 2b-2d
Petikan untuk soalan 2(b), 2(c) dan 2(d) adalah berdasarkan teks komponen Kesusasteraan Melayu Tingkatan 4 dan 5 iaitu Anak Laut dan Kerusi (yang digunakan sehingga SPM 2010).
Soalan-soalan pemahaman 2b-2d terbahagi kepada 3 aspek berikut iaitu aspek Pemahaman Berdasarkan Konteks @ Petikan (PBP), aspek Pemahaman Kemahiran Berfikir (PKB) dan aspek
Pemahaman Komsas (PKOM).
Soalan (PBP) menguji pemahaman pelajar terhadap isi kandungan petikan serta menilai kemampuan calon mencari maklumat yang dikehendaki daripada petikan. Jawapan bagi soalan ini terdapat dalam petikan. Soalan PBP terdapat pada Soalan 2bi, 2ci, 2cii dan
2di.
Soalan (PKB) pula menilai daya penaakulan pelajar memberi pendapat atau idea tentang perkara yang dibincangkan dalam petikan dalam ruang yang lebih luas. Jawapan bagi soalan ini tidak terdapat dalam petikan. Walaupun begitu, petikan yang diberi berfungsi sebagai pencetus idea untuk pelajar berfikir dengan lebih kritis dan kreatif. Soalan PKB terdapat pada Soalan 2bii, 2ciii dan
2dii.
Soalan (PKOM) memerlukan pelajar memahami dan menguasai aspek-aspek kajian sastera yang utama seperti tema, persoalan, pengajaran,latar, perwatakan dan nilai. Jawapan diberikan berdasarkan soalan tentang aspek kajian sastera tertentu yang terdapat dalam petikan dan keseluruhan teks petikan tersebut diambil. Soalan PKOM terdapat pada Soalan 2biii dan 2diii. Tidak ada soalan PKOM pada Soalan 2c (mirip PKOM mungkin ada).


2. KATA TUGAS SOALAN
Terdapat beberapa kata tugas tertentu untuk soalan pemahaman (termasuk Soalan 2a) seperti berikut :
-nyatakan
-sebutkan
-berikan
-kemukakan
-gambarkan
-apakah
(Pelajar memberi jawapan dalam bentuk pernyataan tanpa perlu mengemukakan huraian atau contoh)
-jelaskan
-huraikan
-mengapakah
-bagaimanakah

(Pelajar memberi jawapan dalam bentuk pernyataan dan huraian yang relevan. . Pernyataan dan huraian ditulis secara terpisah)
-pada pendapat anda, nyatakan..
-pada pendapat anda, wajarkah…
-pada pendapat anda, bagaimanakah ...
-mengikut pandangan anda, huraikankan…
-jelaskan pendapat anda

(Pelajar mengemukakan pendapat mengikut pemikiran sendiri secara matang. Bentuk jawapan adalah berdasarkan kata tugas.)

3. CONTOH SOALAN 2b
(Soalan di bawah adalah merupakan Soalan Pemahaman 2b - Petikan Komsas Kertas 2 Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan SPM MRSM 2009)
Baca petikan drama di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SAFIAH : Piah tahu kerana salah Piah suka bertengkar denganmu.
UMAR : Dan kau terlalu cemburu…..
SAFIAH : Kerana kasihku padamu terlalu besar.
UMAR : Ingat apa katamu ketika kita berjalan di tepi Selat Teberau dulu?
SAFIAH : Ingat, tapi tak mahu Piah katakan.
UMAR : Biar aku yang mengatakannya, “Piah cuba mengubah perangai Piah. Piah cuba mengerti.”
SAFIAH : (Manja) Ahh…!
UMAR : Ketika aku berdiri di depan bangunan pejabat pos menelefonmu,kubayangkan
kecantikan Selat Teberau. Kukatakan keinginan untuk berkayuh di atasnya. Dan kau melonjak
kesukaan. Dapat kubayangkan cahaya riang dari matamu.
SAFIAH : Mar….. kenapa kau ulangi peristiwa lama?
UMAR : Supaya kita dapat pengertian baru. Dan peristiwa yang telah dilalui selalu menimbulkan rasa
indah. Ingat kau lagu kita?
SAFIAH : “Serunai Malam” !
UMAR : Ingat peristiwa yang merangkainya?
SAFIAH : Pesta Malam Pelajar.
UMAR : Bermula dari…..
SAFIAH : Kau menyatakan pada Piah “Serunai Malam” lagu kesukaanmu.
(Dipetik daripada drama ‘Serunai Malam’oleh Usman Awang dalam antologi Anak Laut,Dewan Bahasa dan Pustaka)

BING SLAMET- Salah seorang penyanyi lagu 'SERUNAI MALAM'

(i) Apakah kenangan indah antara Umar dan Safiah? [ 2 markah ] PBP
(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah percanggahan pendapat antara pasangan dapat diselesaikan?
[ 3 markah ] PKB
(iii) Huraikan satu perwatakan Safiah daripada petikan dan satu perwatakan lain daripada keseluruhan drama. [ 4 markah ] PKOM

4. PANDUAN ISI
i
. Kenangan indah antara Umar dan Safiah...
-berjalan-jalan di tepi Selat Teberau
-lagu Serunai Malam
-pertemuan mereka di Pesta Malam Pelajar

ii Percanggahan pendapat antara pasangan dapat diselesaikan dengan cara...
-bertolak ansur + huraian
-berunding secara baik + huraian
-minta nasihat daripada orang tengah/kaunselor/ibu bapa + huraian
-meningkatkan amalan agama + huraian
-melibatkan diri dalam program/aktiviti yang boleh merapatkan hubungan + huraian

iii Satu perwatakan Safiah dalam petikan
- cemburu : selalu bertengkar dengan Umar
-penyayang : amat kasih akan Umar
-manja : memberi reaksi yang manja apabila Umarmengingatkannya tentang kenangan indah
mereka
Satu perwatakan Safiah dalam keseluruhan cerpen
- pemalas : malas membuat kopi untuk dirinya sendiri
- biadap : kurang menghormati orang tua
- pemarah: suka bertengkar
- sensitif : mempamerkan sikap rajuknya apabila Umar enggan menurut kehendaknya
-degil/egois : tidak mahu mengalah ketika memberi pendapat


5. JAWAPAN CONTOH
i. Kenangan indah antara Umar dan Safiah. adalah ketika mereka berjalan-jalan di tepi Selat Teberau. Lagu Serunai Malam juga menjadi kenangan indah antara mereka. Selain itu, pertemuan mereka di Pesta Malam Pelajar juga merupakan satu kenangan indah.
(dicadangkan agar calon memberi 2 isi atau lebih untuk soalan 2 markah)


ii Percanggahan pendapat antara pasangan dapat diselesaikan dengan cara mengamalkan konsep bertolak ansur.Seseorang itu boleh mengalah dan menerima pendapat pasangannya yang seorang lagi dengan penuh hemah. Selain itu, percanggahan antara pasangan dapat diselesaikan dengan berunding secara baik . Perundingan yang baik akan menghasilkan keputusan yang memuaskan hati semua pihak. Cara seterusnya adalah dengan meminta nasihat daripada orang tengah. Orang tengah seperti kaunselor mampu memberi pendapat yang bernas untuk menyelesaikan perselisihan pendapat. Akhirnya, kedua-dua belah pihak boleh meningkatkan amalan agama. Amalan seperti bersembahyang atau berdoa akan meningkatkan keimanan dengan harapan Allah akan membantu mereka.
(dicadangkan agar calon memberi 3 isi atau lebih untuk soalan 3 markah)

iii.Satu perwatakan Safiah dalam petikan ialah cemburu. Akibat cemburu, Safiah : selalu bertengkar dengan Umar. Selain itu, Safiah juga seorang yang manja. Dalam petikan, Safiah memberi reaksi yang manja apabila Umar mengingatkannya tentang kenangan indah mereka di Selat Teberau.
Satu perwatakan Safiah dalam keseluruhan cerpen ialah sensitif . Safiah mempamerkan sikapnya yang suka merajuk apabila Umar enggan menurut kehendaknya yang ingin melihat Umar menjadi seorang pegawai diplomatik. Sebagai tambahan, Safiah juga seorang yang degil. Dia tidak mahu mengalah ketika memberi dan berselisih pendapat.

6. PERSEDIAAN TEKS SOALAN 2b - CERPEN/DRAMA
Untuk menghadapi SPM 2009, beberapa teks seperti:
Annyys Sophillea (Anak Laut)
Lambaian Malar Hijau (Anak Laut)
Virus Zel Untuk Abah (Kerusi)
dan
Serunai Malam (Anak Laut)
perlu diberi fokus yang lebih memandangkan teks-teks ini belum pernah disoal dalam SPM sejak 2001 dengan tidak mengetepikan teks -teks lain.
Calon/pelajar boleh merujuk analisis Kertas 2 Bahasa Melayu SPM sejak November 2001 hingga Jun 2009 sebagai panduan dan persediaan. Sila muat turun pada pautan fail berikut:
http://www.4shared.com/file/120681699/73bd03c8/ANALISIS__SOALAN_KERTAS_2_BM_SPM_NOV_2001-JUN_2009.html

Semoga pelajar/calon SPM memperoleh manfaat daripada pemaparan bahan ini, insya-Allah
.

(c) cikgumie

BULAN BAHASA KEBANGSAAN - BAHASA MELAYU

1-31 OKTOBER 2009
BAHASA JIWA BANGSA
Gunakanlah Bahasa Kebangsaan Kita
Marilah Amalkan Ramai-ramai
Bahasalah Menyatukan Kita Semua
Yakinlah Bahasa Jiwa Bangsa
Marilah Mari Rakyat Semua
Buktikan Taat Setia dengan Satu Bahasa
Maju Bangsa dan Maju Negara
Megahkan Bahasa Kita
Bahasa Jiwa Bangsa
Lagu/Lirik: Dol Ramli
Lagu 'Bahasa Jiwa Bangsa'

Laman Bulan Bahasa Kebangsan

Lagu Bahasa Jiwa Bangsa 2 - Puisi Aisyamudin Tajudin

Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan teks ucapan jemputan utama bersempena dengan pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2009, fail boleh diakses di laman perkongsian
fail maya :

http://www.4shared.com/dir/20658152/8be5ac30/sharing.html

22 September 2009

ULANG KAJI MENGHADAPI SPM 2009 SIRI 2 - LATIHAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM

Siri 2 memaparkan soalan pemahaman 2a iaitu pemahaman berdasarkan petikan umum.

1.Info
Markah yang diperuntukkan untuk soalan pemahaman 2a adalah 9 markah.Petikan untuk soalan 2(a) adalah berdasarkan petikan soalan 1 : Merumuskan Karangan. Soalan-soalan pemahaman 2(a) terbahagi kepada 2 aspek berikut :-
Aspek Pemahaman Berdasarkan Konteks @ Petikan (PBP) - soalan i dan ii
Aspek Pemahaman Kemahiran Berfikir (PKB) - soalan iii

Soalan Pemahaman Berdasarkan Konteks@Petikan (PBP) menguji pemahaman pelajar terhadap isi kandungan petikan serta menilai kemampuan calon mencari maklumat yang dikehendaki daripada petikan. Jawapan bagi soalan ini terdapat dalam petikan.
Soalan Pemahaman Kemahiran Berfikir (PKB) menilai daya penaakulan pelajar memberi pendapat atau idea tentang perkara yang dibincangkan dalam petikan dalam ruang yang lebih luas. Jawapan bagi soalan ini tidak terdapat dalam petikan. Petikan yang diberi berfungsi sebagai pencetus idea untuk pelajar berfikir dengan lebih kritis dan kreatif.

2.Soalan
(Soalan di bawah adalah merupakan Soalan Pemahaman Petikan Umum Kertas 2 Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan SPM MRSM 2009)
Soalan 2 (a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1 di atas jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Apakah maksud rangkai kata membasmi kemiskinan tegar? [2 markah]
(ii) Bagaimanakah peruntukan tambahan yang disediakan oleh kerajaan dibelanjakan?
[3 markah]
(iii) Nyatakan empat cara rakyat dapat menangani krisis ekonomi negara. [4 markah]


3. Panduan Isi
i. maksud rangkai kata membasmi kemiskinan tegar
..menghapuskan/membanteras/memerangi/mengatasikedaifan/kepapaan/kemelaratan hidup/
ketidakupayaan ekonomi yang melampau/sukar diatasi/diubah

ii. peruntukan tambahan yang disediakan oleh kerajaan dibelanjakan dengan…
… menambah baik infrastruktur yang rosak
… menjalankan kerja-kerja pengubahsuaian
... menyelenggara dan membaik pulih pelbagai kemudahan/prasarana awam

iii.empat cara rakyat dapat menangani krisis ekonomi negara...
.... berjimat cermat dalam perbelanjaan
... memberi sokongan kepada kempen penjimatan ekonomi
… bekerja sambilan/berniaga
… bercucuk tanam/melibatkan diri dalam bidang pertanian
... melancong dalam negara
... membeli barangan buatan tempatan
... menggunakan pengangkutan awam

4. Jawapan Contoh
i Maksud rangkai kata 'membasmi kemiskinan tegar' adalah membanteras kemelaratan hidup yang sukar diatasi.
ii. Peruntukan tambahan yang disediakan oleh kerajaan dibelanjakan dengan menambah baik infrastruktur yang rosak. Selain itu, kerajaan menjalankan kerja-kerja pengubahsuaian di samping menyelenggara dan membaik pulih pelbagai kemudahan serta prasarana awam. .
iii Empat cara yang boleh dilakukan oleh rakyat untuk menangani krisis ekonomi negara adalah dengan berjimat cermat dalam perbelanjaan. Kedua, rakyat juga boleh memberi sokongan kepada kempen penjimatan ekonomi yang dijalankan oleh kerajaan Cara ketiga untuk menangani krisis ekonomi adalah dengan rakyat bekerja sambilan atau melibatkan diri dalam perniagan secara kecil-kecilan. Keempat, rakyat boleh bercucuk tanam atau melibatkan diri dalam bidang pertanian . Terdapat beberapa cara yang lain untuk menangani krisis ini seperti rakyat hanya melancong dalam negara dan membeli barangan buatan tempatan. Rakyat juga perlu menggunakan pengangkutan awam
5. Latihan
Soalan pemahaman 2a berikut adalah berdasarkan petikan rumusan dalam siri 1.
Berdasarkan petikan Soalan 1 di atas jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i) Apakah maksud rangkai kata menjanakan pemikiran yang lebih positif ? [2 markah]
(ii) Mengapakah ‘dunia blog’ tidak lagi dianggap sebagai aktiviti elit penulis? [3 markah]
(iii) Pada pendapat anda, nyatakan cara-cara untuk menggalakkan minat remaja melibatkan
diri dengan aktiviti penulisan blog. [4 markah]
Jawapan untuk latihan ini akan disiarkan dalam siri lain. Semoga pelajar/calon SPM memperoleh manfaat daripada pemaparan bahan ini, insya-Allah.
(c) cikgumie

20 September 2009

ULANG KAJI MENGHADAPI SPM 2009 SIRI 1 - LATIHAN MERUMUSKAN KARANGAN

Insya-Allah, mulai tarikh ini, laman blog CEMERLANG BAHASA MELAYU SPM akan memaparkan siri baru ULANG KAJI MENGHADAPI SPM 2009 sebagai bahan bantu pembelajaran pelajar terutama calon peperiksaan SPM 2009 membuat persediaan menghadapi peperiksaan tersebut. Semoga siri ini sedikit banyak akan membantu pelajar memperoleh kecemerlangan dalam subjek Bahasa Melayu yang saya pasti lebih didukungi peranan pentingya oleh guru-guru Bahasa Melayu anda. Siri 1 dimulakan dengan ulang kaji aspek merumuskan karangan dalam Kertas 2.1.Arahan Soalan
Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian tulis satu rumusan tentang langkah-langkah kerajaan meringankan beban rakyat dalam menghadapi kegawatan ekonomi dan kesan-kesan pemulihan ekonomi kepada rakyat. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Usaha membasmi kemiskinan tegar menjadi agenda utama kerajaan menjelang 2010. Bagi meringankan beban rakyat, usaha diambil dengan memperuntukkan RM214 juta bagi pelaksanaan Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat untuk tujuan pembasmian kemiskinan. Langkah ini juga akan memastikan agenda masyarakat penyayang terus diamalkan walaupun dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu.
Kerajaan dalam usaha meringankan beban rakyat telah memperkenalkan pakej rangsangan ekonomi pertama khusus untuk meningkatkan pemilikan rumah oleh rakyat. Oleh itu, bagi merangsang sektor perumahan kerajaan mencadangkan supaya pembeli diberi pelepasan cukai atas faedah pinjaman. Kerajaan juga telah membantu rakyat dengan menambah baik infrastruktur awam. Dalam hal ini, kerajaan telah menyediakan peruntukan tambahan sebanyak RM200 juta untuk menambah baik infrastruktur yang rosak serta menjalankan kerja-kerja pengubahsuaian, menyelenggara dan membaik pulih pelbagai kemudahan dan prasarana awam. Bon Simpanan Kerajaan telah diterbitkan untuk menjanakan pendapatan rakyat. Bon ini bertujuan memberi peluang kepada rakyat untuk memperoleh pendapatan tambahan. Bon ini dibuka kepada setiap rakyat berusia 21 tahun ke atas dengan nilai minimum pelaburan sebanyak RM1,000.
Selain itu, kerajaan menaik taraf pelbagai kemudahan asas di luar bandar seperti bekalan elektrik dan air terutama di Sabah dan Sarawak. Usaha ini akan meningkatkan ekonomi rakyat melalui pengambilan kontraktor kecil dan pekerja tempatan di kawasan luar bandar. Di samping itu, pelbagai program dan projek dirancang oleh kerajaan untuk meningkatkan ekonomi rakyat di Sabah dan Sarawak seperti pembesaran Lapangan Terbang Sibu, Sarawak dan Projek Sistem Penghantaran Elektrik Kota Kinabalu, Sabah.
Kini, terdapat beberapa program mikrokredit tanpa cagaran disediakan oleh pelbagai pihak seperti Amanah Ikhtiar Malaysia, AgroBank dan TEKUN. Program ini bertujuan untuk membantu peniaga kecil di bandar dan luar bandar. Kaedah lain yang dilaksanakan adalah dengan memberi bantuan kepada golongan kurang bernasib baik seperti warga emas, golongan kurang upaya dan ibu tunggal. Bantuan yang diberikan adalah seperti program jaringan keselamatan sosial, bantuan kewangan dan bilangan tenaga kerja, meningkatkan kemudahan pusat penjagaan warga tua, memantapkan pengurusan rumah perlindungan wanita dan menambahkan kemudahan pusat asuhan kanak-kanak.
Bagi mengurangkan tanggungan orang ramai, kerajaan mengambil langkah pengecualian cukai yang diberikan atas bayaran pampasan kehilangan pekerjaan. Langkah ini diambil bertujuan untuk menjaga kebajikan pekerja yang diberhentikan. Di samping itu, kerajaan menggalakkan pihak bank untuk menangguhkan bayaran balik pinjaman perumahan.
Kesimpulannya, kerajaan yakin usaha yang dirangka dan dilaksanakan adalah komprehensif dan menyeluruh untuk menghindarkan ekonomi negara daripada terjerumus dalam kancah kemelesetan yang mendalam sehingga memberi kesan kepada rakyatnya. Dengan landasan kukuh yang telah kita bina, kita yakin dapat mencipta kejayaan lebih besar
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana ‚‛Pakej RM60b Perkukuh Ekonomi Negara Hadapi Kegawatan Global’, Berita Harian, 11 Mac 2009)
(c) Peperiksaan Percubaan MRSM 2009

2.Panduan Isi
Pendahuluan
Petikan membincangkan usaha-usaha kerajaan meringankan beban rakyat dalam menghadapi kegawatan ekonomi di negara ini @ Petikan membincangkan tanggungjawab kerajaan terhadap rakyat dalam menangani kegawatan ekonomi di negara ini.

Isi Tersurat
Langkah-langkah kerajaan meringankan beban rakyat:
1. Kerajaan melaksanakan Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat.
2. Kerajaan memperkenalkan pakej rangsangan ekonomi pertama (khusus untuk
meningkatkan pemilikan rumah oleh rakyat).
3. Pembeli diberi pelepasan cukai atas faedah pinjaman.
4. Kerajaan menambah baik infrastruktur awam.
5. Kerajaan telah menerbitkan Bon Simpanan Kerajaan untuk menjana pendapatan rakyat.
6. Kerajaan menaik taraf pelbagai kemudahan asas di luar bandar.
7. Pelbagai program dan projek dirancang oleh kerajaan untuk meningkatkan ekonomi rakyat di Sabah dan Sarawak.
8. Pelbagai pihak menyediakan program mikrokredit tanpa cagaran.
9. Kerajaan memberi bantuan kepada golongan kurang bernasib baik.
10.Kerajaan mengecualikan cukai atas bayaran pampasan kehilangan pekerjaan.
11.Kerajaan menggalakkan pihak bank untuk menangguhkan bayaran balik pinjaman
perumahan.

Isi Tersirat
Kesan-kesan pemulihan ekonomi terhadap rakyat
1. Kehidupan rakyat akan lebih selesa/ Rakyat berpeluang membaiki ekonomi masing-masing.
2. Peluang pekerjaan terbuka luas untuk rakyat/ Pengangguran dapat dikurangkan
3. Rakyat tidak lagi meminjam wang secara haram/melabur skim cepat kaya.
4. Rakyat tidak mengalami tekanan/stres,
5. Rakyat tidak melakukan / mengadakan demonstrasi terhadap kenaikan harga barang. .
6. Kuasa beli rakyat terjamin/mampu berbelanja .
7. Rakyat terhalang daripada melakukan jenayah.

Kesimpulan
Kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama menangani kemelut ekonomi negara agar rakyat dapat hidup dalam harmoni.
3.Jawapan Contoh
Petikan membincangkan tanggungjawab kerajaan terhadap rakyat dalam menangani kegawatan ekonomi di negara ini.
Kerajaan mengambil langkah pemulihan dengan melaksanakan Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat. Pakej rangsangan ekonomi pertama diperkenalkan.Kerajaan menambah baik infrastruktur awam. Kerajaan telah menerbitkan Bon Simpanan Kerajaan untuk menjana pendapatan rakyat. Selain itu, kerajaan menaik taraf pelbagai kemudahan asas di luar bandar. Pelbagai program dan projek dirancang oleh kerajaan untuk meningkatkan ekonomi rakyat Sabah dan Sarawak.Kerajaan memberi bantuan kepada golongan kurang bernasib baik. Kerajaan mengecualikan cukai atas bayaran pampasan kehilangan pekerjaan. Kerajaan menggalakkan pihak bank untuk menangguhkan bayaran balik pinjaman perumahan.
Pemulihan ekonomi menjadikan kehidupan rakyat lebih selesa. Pengangguran dapat dikurangkan. Kuasa beli rakyat akan meningkat.
Kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama menangani kemelut ekonomi negara agar rakyat dapat hidup dalam harmoni.
( 118 patah perkataan )
4.Ulasan / Panduan
1. Rumusan PERLU dihasilkan dalam 4 PERENGGAN. Penulisan dalam 4 perenggan akan memudahkan calon mengenal pasti isi-isi yang perlu ditulis pada bahagian isi tersurat dan isi tersirat tanpa berlaku pertindihan. Secara tidak langsung, calon telah menulis rumusan dalam bentuk yang kemas di samping membantu pemeriksa mengenal pasti isi-isi tersebut.
2.Penggunaan penanda wacana KURANG ditekankan dalam penulisan rumusan memandangkan rumusan merupakan pernyataan isi-isi penting dalam perenggan yang tersusun . YANG PASTI, setiap isi perlu ditulis lengkap SUBJEK dan PREDIKATnya (lihat jawapan contoh). Penggunaan penanda wacana LEBIH DITEKANKAN dalam penulisan karangan (Kertas 1) dan jawapan pemahaman (Kertas 2) untuk menunjukkan pertautan isi.
3.Kemukakan 6-8 isi tersurat untuk 60-65 patah perkataan dalam perenggan kedua. Isi-isi tersurat sebaik-baiknya tidak perlu digabung. Kebiasaannya dalam petikan rumusan soalan peperiksaan, terdapat 6-10 isi tersurat disediakan kepada calon.
4.Kemukakan 2-3 isi tersirat untuk 20-25 patah perkataan dalam perenggan ketiga. Isi-isi tersirat sebaik-baiknya tidak perlu digabung. Isi tersirat tidak harus dinyatakan secara umum untuk memperoleh markah penuh.
5.Pengenalan rumusan (perenggan 1) perlu mengandungi 3 aspek, iaitu pernyataan tentang petikan (P), TEMA atau kata yang sesuai untuk pengenalan (K) dan sedikit huraian (H). (Lihat jawapan contoh) : Petikan membincangkan (P) usaha-usaha kerajaan meringankan beban rakyat dalam menghadapi kegawatan ekonomi (K) di negara ini (H) @ Petikan membincangkan (P) tanggungjawab kerajaan terhadap rakyat dalam menangani kegawatan ekonomi negara (K&H). Pengenalan hendaklah ditulis dalam satu ayat sahaja. (Tiada huraian lanjut selepasnya). Jumlah perkataan untuk perenggan pengenalan ialah 15 patah perkataan.
Kesimpulan rumusan (perenggan 4) perlu mengandungi 3 aspek, iaitu pernyataan tentang kesimpulan (K), cadangan khusus berdasarkan kata tugas soalan atau arahan soalan (C),dan rasional cadangan itu dikemukakan dengan menggunakan kata seperti agar, supaya, demi @ untuk (R). (Lihat jawapan contoh) : Kesimpulannya (K) , semua pihak haruslah bekerjasama menangani kemelut ekonomi negara (C) agar rakyat dapat hidup dalam harmoni (R). Kesimpulan hendaklah ditulis dalam satu ayat sahaja. (Tiada huraian lanjut selepasnya). Jumlah perkataan untuk perenggan kesimpulan ialah 15 patah perkataan.
7. Untuk menghasilkan rumusan yang baik dan sempurna, pelajar hendaklah betul-betul memahami konsep merumuskan karangan, pemerengganan rumusan dan menguasai teknik untuk menulis rumusan dengan sepenuhnya.
8. PASTIKAN, rumusan anda bebas daripada sebarang kesalahan tatabahasa. Anda hendaklah menuliskan jumlah perkataan yang betul dan menghasilkan rumusan yang tidak melebihi 120 patah perkataan .Masa lebih kurang 35-40 minit perlu anda peruntukkan untuk menjawab soalan ini
5. Latihan
Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian tulis satu rumusan tentang kelebihan-kelebihan blog kepada remaja dan kesan-kesan penyalahgunaannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Di Malaysia, sejarah blog masih agak baharu, namun pengaruh dan peranannya mula dipandang oleh banyak pihak. Ada yang sudah membuat tanggapan awal bahawa ‘dunia blog’ satu hari nanti akan mengambil alih peranan yang selama ini dimainkan oleh media cetak.

Remaja hari ini perlu memanfaatkan perkembangan blog untuk menjanakan pemikiran yang lebih positif, terutama pelajar pusat pengajian tinggi. Blog dapat dijadikan sebagai saluran komunikasi untuk meluahkan pendapat bernas tentang sesuatu isu yang sememangnya menuntut pemikiran matang dan kritis selaras dengan status mereka sebagai pelajar pusat pengajian tinggi. Selain itu, blog juga boleh menjadi terapi yang sihat kepada minda sekiranya dikendalikan dengan cara yang betul. Dalam meneliti kebanyakan laman blog yang ada pada hari ini, penyertaan remaja amat kurang. Jarang-jarang sekali dapat ditemukan laman blog yang dikendalikan oleh remaja. Kurangnya minat remaja ke arah penulisan blog menimbulkan banyak persoalan. Sebahagian remaja lebih tertarik kepada laman yang dipanggil sebagai laman sembang, seperti Friendster, Flixster, Facebook dan Fanbook untuk menambah kenalan. Sebenarnya, blog juga boleh dijadikan tempat menambah kenalan dan berkongsi minat tentang isu atau hal berkaitan dunia mereka sendiri.
Jika pandai memanfaatkan perkembangan teknologi hari ini, laman blog juga dapat dijadikan ruang untuk menambahkan pendapatan dengan cara mudah melalui pengiklanan produk masing-masing. Blog mempunyai nilai yang tinggi untuk mengiklankan produk melalui provider adsense dalam dunia pengiklanan internet, seperti Google Adsense, ADster dan Banner Box. Agak menyedihkan apabila blog disalahgunakan sedangkan ‛dunia blog’ itu sendiri banyak manfaatnya jika digunakan sebaik mungkin. Hal ini berlaku demikian kerana ‘dunia blog’ tidak lagi dianggap sebagai aktiviti elit penulis. Sesiapa sahaja mampu menulis blog asalkan ada keinginan dan minat. Laman blog juga lebih mudah untuk dikelolakan berbanding dengan laman web yang remeh. Pembukaan laman blog dan penulisannya juga tidak memerlukan kepakaran dalam teknologi maklumat.

Golongan remaja wajar menggunakan kebaikan blog ini dan meneruskan apa-apa yang dilakukan oleh para pemblog senior untuk mendewasakan pemikiran mereka agar matang dan terbuka. Blog juga menjadikan seseorang pengendali laman blog lebih peka dari segi pemikiran dan pandangannya. Hal inilah yang berlaku di negara Barat, yang remajanya banyak melakukan aktiviti memblog. Blog dan memblog adalah fenomena baharu dan menarik. Blog boleh menjadi ruang untuk berkongsi pandangan dan berdebat secara terbuka dalam sesuatu isu yang kita utarakan. Namun pemblog dinasihatkan supaya tidak menyalahi undang-undang apabila mengemukakan pandangan.

Kesimpulannya, perkembangan teknologi internet dan dasar keterbukaannya secara tidak langsung telah memperluas dan memperkembang fungsi blog. Remaja hari ini sebenarnya memiliki kesempatan yang cukup luas selari dengan perkembangan teknologi maklumat. Mereka perlu memanfaatkannya sebaik mungkin dan mengelakkan diri daripada menyalahgunakannya ke arah yang tidak baik.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada ‘Ledakan Blog : Di Manakah Remaja?’, oleh Muhamad Irfan, Dewan Siswa, Julai 2008)
(Peperiksaan Semester 1 Tingkatan 5 MRSM 2009)
Jawapan untuk latihan ini akan disiarkan dalam siri lain. Semoga pelajar/calon SPM memperoleh manfaat daripada pemaparan bahan ini, insya-Allah.
(c) cikgumie

18 September 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI - SYAWAL 1430 HIJRAH

Saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada rakan guru terutama pendidik Bahasa Melayu dan para pelajar di seluruh negara. Semoga hari lebaran disambut dengan perasaan gembira. Rasa penuh kesyukuran dipanjatkan kepada Allah s.w.t.
Terima kasih tidak terhingga kepada semua pihak yang mendoakan kesihatan saya. Allah jua yang membalas budi baik anda sekalian. Amin

15 September 2009

CATATAN PENULISAN BLOG CIKGUMIE

Sejak blog ini mula beroperasi (November 2008), bahan-bahan berikut telah dipaparkan untuk tatapan dan rujukan semua pihak terutama yang terlibat dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Para pelajar dan pendidik yang melayari laman ini boleh merujuk arkib blog atau catatan ini untuk mendapatkan maklumat yang saya harap sedikit banyak dapat membantu anda.

KERTAS 1
Karangan Contoh
1. Karangan Contoh Bahagian B Piawai SPM Siri 1
Panduan Bahasa Melayu
1. Panduan BM Kertas 1 Siri 1 - Isu-Isu Karangan Bahagian A & B
2. Panduan BM Kertas 1 Siri 2 - Poin-Poin Ringkas
3. Panduan BM Kertas 1 Siri 3 - Frasa-Frasa Menarik
4. Panduan BM Kertas 1 Siri 4 - Rangka Karangan Bahagian B
5. Panduan BM Kertas 1 Siri 5 - Penanda Wacana
6. Panduan BM Kertas 1 Siri 6 - Isu-Isu Karangan Berdasarkan Ujian Lisan Sebelum 2002
7. Panduan BM Kertas 1 Siri 7 - Kata-Kata Hikmat
8. Panduan BM Kertas 1 Siri 8 - Ayat Kreatif Ungkapan Menarik
9. Panduan BM Kertas 1 Siri 9 - Pendahuluan Karangan FALK
10. Panduan BM Kertas 1 Siri 10 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Keluarga Bahagia
11. Panduan BM Kertas 1 Siri 11 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - 9 Punca Gejala Sosial
12. Panduan BM Kertas 1 Siri 12 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Semangat Kejiranan
13. Panduan BM Kertas 1 Siri 13 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Seni Mempertahankan Diri
14. Panduan BM Kertas 1 Siri 14 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Remaja & Kemerdekaan
15. Panduan BM Kertas 1 Siri 15 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Keceriaan Sekolah
16. Panduan BM Kertas 1 Siri 16 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Rakyat & Kemerdekaan
17. Panduan BM Kertas 1 Siri 17 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Amalan Gaya Hidup Sihat
18. Panduan BM Kertas 1 Siri 18 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Karya Sastera Minda Pembaca
19. Panduan BM Kertas 1 Siri 19 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Sistem Pengangkutan Awam
20. Panduan BM Kertas 1 Siri 20 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Sambutan Perayaan Bersama2
21. Panduan BM Kertas 1 Siri 21 - Panduan Mengarang
22. Panduan BM Kertas 1 Siri 22 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Media Massa
23. Panduan BM Kertas 1 Siri 23 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Budi Bahasa Dlm Kehidupan
24. Panduan BM Kertas 1 Siri 24 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Obesiti
25. Panduan BM Kertas 1 Siri 25 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Perindustrian
26. Panduan BM Kertas 1 Siri 26 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Bangunan Bersejarah
27. Panduan BM Kertas 1 Siri 27 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Penulis Yang Baik
28. Panduan BM Kertas 1 Siri 28 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Permainan Tradisional
29. Panduan BM Kertas 1 Siri 29 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Generasi Muda Perlu Aktif
30. Panduan BM Kertas 1 Siri 30 - Bahan Untuk Penulisan Karangan - Pelancongan

KERTAS 2
Panduan Bahasa Melayu
1. Panduan BM Kertas 2 Siri 1 - Persediaan Teks
2. Panduan BM Kertas 2 Siri 2 - Kata Tugas Dalam Soalan 2a-2d Pemahaman
3. Panduan BM Kertas 2 Siri 3 - Aspek Soalan Pemahaman
Merumuskan Karangan
1. Merumuskan Karangan Siri 1 - Panduan
2. Merumuskan Karangan Siri 2 - Markah Cemerlang
Cerpen
1. Cerpen Bahasa Melayu SPM Siri 1 - Virus Zel Untuk Abah
2. Cerpen Bahasa Melayu SPM Siri 2 - Annyss Sophillea
3. Cerpen Bahasa Melayu SPM Siri 3 - Lambaian Malar Hijau
Drama
1. Drama Bahasa Melayu SPM Siri 1 - Serunai Malam
2. Drama Bahasa Melayu SPM Siri 2 - Kerusi
Prosa Klasik
1. Prosa Klasik Bahasa Melayu SPM Siri 1 - Sabor
2. Prosa Klasik Bahasa Melayu SPM Siri 2 - Cerita Bayan Tiada Menurut Kata Ibu Bapanya
3. Prosa Klasik Bahasa Melayu SPM Siri 3 - Kisah Kepahlawanan Tun Beraim Bapa
4. Prosa Klasik Bahasa Melayu SPM Siri 4 - Sikap Terburu-Buru Akan Membawa Padah.
5. Prosa Klasik Bahasa Melayu SPM Siri 5 - Pertarungan Tuah Dengan Jebat
6. Prosa Klasik Bahasa Melayu SPM Siri 6 - Asal Usul Raja Kecil
Puisi Tradisional
1. Puisi Tradisional Bahasa Melayu SPM Siri 1 - Seloka Pak Kaduk
2. Puisi Tradisional Bahasa Melayu SPM Siri 2 - Pantun Kiasan
3. Puisi Tradisional Bahasa Melayu SPM Siri 3 - Syair Jong Pecah
4. Puisi Tradisional Bahasa Melayu SPM Siri 4 - Syair Kelebihan Ilmu
Sajak
1. Sajak Bahasa Melayu SPM Siri 1 - Jalan-Jalan Raya Kotaku
2. Sajak Bahasa Melayu SPM Siri 2 - Di Ruang Gemanya
3. Sajak Bahasa Melayu SPM Siri 3 - Anak Laut
4. Sajak Bahasa Melayu SPM Siri 4 - Derita Pertama
5. Sajak Bahasa Melayu SPM Siri 5 - Duhai Pentafsir
Novel
1. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 1 - Pengenalan
2. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 2 - Soalan SPM 2001-2008
3. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 3 - Contoh Soalan Dan Jawapan
4. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 4 - Contoh Soalan Dan Jawapan
5. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 5 - Aspek Kepincangan Masyarakat
6. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 6 - Aspek Ketaatan Dalam Novel
7. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 7 - Peristiwa Kegigihan Watak Utama
8. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 8 - Sebab-Sebab Watak Antagonis Gagal
9. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 9 - Kepimpinan Yang Baik.
10. Novel Bahasa Melayu SPM Siri10- Aspek Bertimbang Rasa
11. Novel Bahasa Melayu SPM Siri 11- Aspek Kebijaksanaan
Pengetahuan & Kemahiran Bahasa
1. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 1 - Peribahasa
2. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 2 - Cakap Ajuk Cakap Pindah
3. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 3 - Latihan
4. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 4 - Latihan
5. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 5 - Kesalahan Bahasa
6. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 6 - Latihan Kesalahan Istilah & Kesalahan Tatabahasa
7. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 7 - Latihan Kesalahan Imbuhan & Kesalahan Ejaan
8. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 8 - Panduan Menjawab Soalan 3a-3e
9. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 9 - Latihan Ayat Aktif Ayat Pasif
10. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 10- Latihan Ayat Pasif Ayat Aktif
11. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 11- Jawapan Latihan Siri 6
12. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 12- Jawapan Latihan Siri 7
13. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 13- Jawapan Latihan Siri 9
14. Pengetahuan & Kemahiran Bahasa Siri 14- Jawapan Latihan Siri 10


UMUM
Bahasa Melayu - UMUM
1. Siri 1 - Kesalahan Ejaan
2. Siri 2 - Pola Ayat Dasar & Frasa
3. Siri 3 - Inti Sari Soal Jawab
4. Siri 4 - ’Jawapan’ Atau ’Jawaban’?
5. Siri 5 - Lirik Budi Bahasa Budaya Kita
6. Siri 6 - ’Ialah’ dan ’Adalah’
7. Siri 7 - Penggunaan ’Justeru’
8. Siri 8 - Menyelami Peribahasa
9. Siri 9 - ‘Sampah Sarap’ atau ‘Sampah-Sarap’
Cetusan Pendapat
1. Cetusan Pendapat Pelajar MRSM Transkrian Siri 1 - Modal Insan
2. Cetusan Pendapat Pelajar MRSM Transkrian Siri 2 - Media
3. Cetusan Pendapat Pelajar MRSM Transkrian Siri 3 - Pantun 6 Kerat
Rencana Pilihan
1. Siri 1 - Pemantapan Bahasa Melayu Melalui PIPP
2. Siri 2 - Remaja Terus Warnai Krisis Sosial
3. Siri 3 - Memperkasakan Budaya Ilmu Melalui Pesta Buku
4. Siri 4 - Hari Bumi Kali Ke-39 22 April 2009
5. Siri 5 - Pemimpin Yang Cemerlang
(c)cikgumie


11 September 2009

SOALAN BAHASA MELAYU PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2009

Assalamulaikum dan salam sejahtera,
Para pelajar dan pendidik boleh mendapatkan soalan Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan SPM 2009 beberapa buah negeri/MRSM/SBP / organisasi tertentu daripada laman blog guru Bahasa Melayu seperti cikgu Abdul Samat Buang,cikgu Razak dan cikgu Zaki . Sila klik pada pautan laman blog mereka untuk proses muat turun
.
(c) cikgumie

05 September 2009

NOVEL BAHASA MELAYU SPM Siri 12

PERWATAKAN WATAK SAMPINGAN

Soalan
Watak sampingan memainkan peranan yang penting dalam membantu watak utama dan megembangkan jalan cerita sesebuah novel agar lebih menarik.
Huraikan dua perwatakan bagi satu watak sampingan dalam sebuah buah novel yang anda pelajari. ( 7 markah )
(ubah suai daripada soalan 4 Novel- Peperiksaan Percubaan SPM 2009 MRSM )

Tuk Gajah- watak sampingan dalam PERLUMBAAN KEDUA


Panduan Pemarkahan
Dua perwatakan bagi satu watak sampingan daripada sebuah novel yang dipelajari
(i) Nama watak sampingan perlu dinytakan terlebih dahulu.
(ii) Jawapan hendaklah tepat berdasarkan teks yang dipelajari.
(iii) 1 markah diberikan untuk pernyataan perwatakan watak sampingan seperti tegas, gigih
dan sebagainya
(iii) 1 markah lagi diberi untuk huraian perwatakan tersebut (termasuk contoh) .
(iv) Huraian atau contoh tanpa pernyataan perwatakan, akan diberi 0 markah
(iv) Calon perlu mengemukakan 2 perwatakan berserta huraian
(vi) Markah bahasa ialah 3 markah.
(c) ckigumie

02 September 2009

NOVEL BAHASA MELAYU SPM Siri 11

NILAI KEBIJAKSANAAN DALAM NOVEL

Soalan
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu nilai kebijaksanaan yang terdapat dalam setiap novel tersebut. [ 8 markah ]
(ubah suai daripada soalan Percubaan MRSM 2009 1 Sept 2009)
Jawapan Contoh ( berdasarkan novel Zon Utara- Perlumbaan Kedua & Julia)

4(b) Dua buah novel yang saya kaji ialah Perlumbaan Kedua karya Marwilis Haji Yusuf dan Julia karya Abu Hassan Morad.
Dalam novel Perlumbaan Kedua, satu nilai kebijaksanaan yang dapat dilihat ialah kebijaksanaan dalam membuat perancangan. Tuk Kura bijak merancang untuk menghadapi perlumbaan dengan kaum arnab. Tuk Kura meminta Sang Kancil mengatur perjumpaan di kawasan padang rumput dan dihadiri oleh semua makluk rimba dan Sang Arnab perlu menyebut syarat-syarat perlumbaan di hadapan binatang lain. Selain itu, Tuk Kura telah meminta kura-kura berleher jinjang dengan kura-kura bintik untuk bergaduh di hadapan binatang lain untuk mengelirukan kaum arnab. Tuk Kura juga bijak memilih tempat perlumbaan iaitu lereng bukit yang penuh dengan batu dan pemilihan ini dipersetujui oleh sang arnab tanpa sebarang bantahan. Pemilihan lereng bukit sebenanya akan memudahkan pergerakan Tuk Kura
Nilai kebijaksanaan yang lain dalam novel Perlumbaan Kedua ialah kebijaksanaan mengaplikasikan teknik perlumbaan. Tuk Kura berlumba dengan cara bergerak, menghambur, bergolek dan melantun dari batu ke batu sehingga sampai ke garisan penamat. Kebijaksanaan Tuk Kura menggunakan teknik melantun tersebut ternyata berkesan hingga telah membolehkan Tuk Kura memenangi perlumbaan tersebut.
Manakala dalam novel Julia, satu nilai kebijaksanaan yang dapat dilihat ialah kebijaksanaan dalam menangani emosi diri. Julia bijak menguruskan dirinya akibat peristiwa malang yang menimpa dirinya. Kebijaksanaan Julia menjadikan dia reda menerima kematian ibu bapanya . Julia mampu mengambil alih tugas ibu bapanya sebagai ketua keluarga. Julia juga bijak menghadapi Rashid selepas kembali dari Australia, Julia tidak mudah terpengaruh oleh ajakan Rashid ke arah perlakuan negatif
Nilai kebijaksanaan yang lain dalam novel Julia ialah kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah. Julia dengan bijak menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh En. Baharom yang melakukan penyelewengan dalam syarikat BMPRO Transport En. Baharom cuba menjual syarikat tersebut. Julia membuat siasatan sendiri punca BMPRO Transport dikatakan bermasalah. Julia juga bijak menyelesaikan masalah syarikat yang hampir gulung tikar dengan mengadakan program ‘homestay’ atau inapan desa bekerjasama dengan Syarikat keluarga Jun (Syarikat Cinta Sejati Travel & Tours) di Felda Guar Napai, Kedah.
Demikian antara lain nilai kebijaksanaan yang terdapat dalam dua buah novel yang saya kaji.
(c) cikgumie

01 September 2009

SELAMAT BERPUASA !

SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK !
(c) cikgumie