Assalamualaikum wrb
Kepada semua calon SPM dan pendidik terutama yang melayari blog ini, terima kasih saya ucapkan. Untuk mencari info tentang teks-teks KOMSAS dan soalan novel yang dirasakan penting untuk persediaan SPM. sila lihat bahan blog terutama yang telah dipaparkan pada bulan Januari, Februari, Mac , April dan Oktober 2009. Semoga anda memperoleh kecemerlangan dalam subjek Bahasa Melayu, Amin!![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhzsHAOdtLuEf7xs0MsRixqkyWoms9dGLFm-L40oCrT7tkYmcTRlgc1xEUmJXKb7qaWsn0-ZuPFmW_jP_dgxKXUAgvHk4ErIy7TWlxjFyiF0PwnQFzo5gLZdXNIlvZ62TX9g9srQV9hXEw/s320/orang_asli1.jpg)
Kepada semua calon SPM dan pendidik terutama yang melayari blog ini, terima kasih saya ucapkan. Untuk mencari info tentang teks-teks KOMSAS dan soalan novel yang dirasakan penting untuk persediaan SPM. sila lihat bahan blog terutama yang telah dipaparkan pada bulan Januari, Februari, Mac , April dan Oktober 2009. Semoga anda memperoleh kecemerlangan dalam subjek Bahasa Melayu, Amin!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhzsHAOdtLuEf7xs0MsRixqkyWoms9dGLFm-L40oCrT7tkYmcTRlgc1xEUmJXKb7qaWsn0-ZuPFmW_jP_dgxKXUAgvHk4ErIy7TWlxjFyiF0PwnQFzo5gLZdXNIlvZ62TX9g9srQV9hXEw/s320/orang_asli1.jpg)
CERPEN- LAMBAIAN MALAR HIJAU
“ Daneng tak ingin menyambung pelajaran?” Terlontar soalan itu daripada mulut Jo.
“ Tidak!” Jawabnya setelah membisu seketika .
“Mengapa?”
“Saya tak ingin meninggalkan tempat ini,” jawabnya terputus-putus.
“Bukankah merugikan?”
“Kamu salah seorang pelajar yang mendapat keputusan baik dalam peperiksaan PMR di sekolah asrama pada tahun lepas. Bukankah merugikan jika tidak menyambung pelajaranmu?”
Daneng tersenyum sinis. “ Sudah saya dengar hujah ini berpuluh kali. Saya sudah bosan. Cikgu tak faham perasaan saya. Sebenarnya cikgu tak kenal Daneng.”
“Cikgu faham. Tetapi keputusan kamu mungkin bukan yang sebaik-baiknya. Kamu perlu melihat dari semua segi.”
“ Perkara terbaik untuk saya ialah berada di sini. Di tempat ini, nenek moyang saya hidup dan bersemadi. Jiwa saya terikat pada pohon tualang. Pada bukit-bukit ini. Pada pohon-pohon ini. Menghidu keenakan udara jati tempat ini, satu kemestian. Memanjat pokok, mendaki gunung, menuruni lurah, memetik buah-buah hutan, memancing ikan, berjalan berkaki ayam. Inilah kehidupan bagi saya. Saya mendambakan kehidupan ini. Inilah Daneng, cikgu,” hujahnya.
Soalan
(i)Mengapakah Daneng enggan menuruti kata-kata Cikgu Jo ? [3 markah]
(ii)Pada pendapat anda, nyatakan tiga tindakan yang boleh diambil oleh Cikgu Jo
untuk memujuk Daneng supaya menyambung pelajarannya? [3 markah]
(iii)Huraikan satu perwatakan Cikgu Jo dalam petikan di atas dan satu perwatakan Cikgu Jo dalam cerpen tersebut. [3 markah]
“ Daneng tak ingin menyambung pelajaran?” Terlontar soalan itu daripada mulut Jo.
“ Tidak!” Jawabnya setelah membisu seketika .
“Mengapa?”
“Saya tak ingin meninggalkan tempat ini,” jawabnya terputus-putus.
“Bukankah merugikan?”
“Kamu salah seorang pelajar yang mendapat keputusan baik dalam peperiksaan PMR di sekolah asrama pada tahun lepas. Bukankah merugikan jika tidak menyambung pelajaranmu?”
Daneng tersenyum sinis. “ Sudah saya dengar hujah ini berpuluh kali. Saya sudah bosan. Cikgu tak faham perasaan saya. Sebenarnya cikgu tak kenal Daneng.”
“Cikgu faham. Tetapi keputusan kamu mungkin bukan yang sebaik-baiknya. Kamu perlu melihat dari semua segi.”
“ Perkara terbaik untuk saya ialah berada di sini. Di tempat ini, nenek moyang saya hidup dan bersemadi. Jiwa saya terikat pada pohon tualang. Pada bukit-bukit ini. Pada pohon-pohon ini. Menghidu keenakan udara jati tempat ini, satu kemestian. Memanjat pokok, mendaki gunung, menuruni lurah, memetik buah-buah hutan, memancing ikan, berjalan berkaki ayam. Inilah kehidupan bagi saya. Saya mendambakan kehidupan ini. Inilah Daneng, cikgu,” hujahnya.
Soalan
(i)Mengapakah Daneng enggan menuruti kata-kata Cikgu Jo ? [3 markah]
(ii)Pada pendapat anda, nyatakan tiga tindakan yang boleh diambil oleh Cikgu Jo
untuk memujuk Daneng supaya menyambung pelajarannya? [3 markah]
(iii)Huraikan satu perwatakan Cikgu Jo dalam petikan di atas dan satu perwatakan Cikgu Jo dalam cerpen tersebut. [3 markah]
Panduan Isi:
(i) sebab Daneng enggan...
...tidak mahu meninggalkan tempat kelahirannya
...tetap dengan pendiriannya untuk terus menetap di dalam hutan/itu keputusan tewrbaiknya
(i) sebab Daneng enggan...
...tidak mahu meninggalkan tempat kelahirannya
...tetap dengan pendiriannya untuk terus menetap di dalam hutan/itu keputusan tewrbaiknya
...hutan tempat nenek moyangnya hidup dan disemadikan
... jiwanya sudah sebati dengan corak kehidupan di hutan
.. ingin memperhamba dirinya di hutan/menginginkan kehidupan di hutan
... jiwanya sudah sebati dengan corak kehidupan di hutan
.. ingin memperhamba dirinya di hutan/menginginkan kehidupan di hutan
(ii) tiga tindakan cikgu Jo:
...terus berusaha untuk memujuknya sehingga berjaya
...memujuk ibu/ayahnya supaya menasihati Daneng
...meminta kerjasama kaunselor sekolah untuk mengubah pemikiran
...meminta pihak sekolah membantu Daneng dari segi kewangan
...terus berusaha untuk memujuknya sehingga berjaya
...memujuk ibu/ayahnya supaya menasihati Daneng
...meminta kerjasama kaunselor sekolah untuk mengubah pemikiran
...meminta pihak sekolah membantu Daneng dari segi kewangan
(iii)perwatakan Jo dalam petikan:
...penyabar (Cikgu Jo sabar memujuk Daneng untuk mengubah pendiriannya)
...gigih (Cikgu Jo sanggup pergi ke Lembah Tualang semata-mata untuk
memujuk Daneng supaya bersekolah semula).
satu perwatakan Cikgu Jo dalam cerpen:
,...bertanggungjawab (Cikgu Jo berasa bertanggungjawab untuk membantu Daneng mempertahankan hutan malar hijau melalui ilmu pengetahuan)
...amanah (Cikgu Jo seorang guru yang amanah terhadap tugasnya )
...berpandangan jauh(Cikgu Jo berpendapat Daneng perlu berilmu untuk menjadi pejuang belantara.)
Semoga pelajar/calon SPM memperoleh manfaat daripada pemaparan bahan ini, insya-Allah
(c)cikgumie
...penyabar (Cikgu Jo sabar memujuk Daneng untuk mengubah pendiriannya)
...gigih (Cikgu Jo sanggup pergi ke Lembah Tualang semata-mata untuk
memujuk Daneng supaya bersekolah semula).
satu perwatakan Cikgu Jo dalam cerpen:
,...bertanggungjawab (Cikgu Jo berasa bertanggungjawab untuk membantu Daneng mempertahankan hutan malar hijau melalui ilmu pengetahuan)
...amanah (Cikgu Jo seorang guru yang amanah terhadap tugasnya )
...berpandangan jauh(Cikgu Jo berpendapat Daneng perlu berilmu untuk menjadi pejuang belantara.)
Semoga pelajar/calon SPM memperoleh manfaat daripada pemaparan bahan ini, insya-Allah
(c)cikgumie
Tiada ulasan:
Catat Ulasan