16 November 2009

ULANG KAJI MENGHADAPI SPM 2009 SIRI 17

Assalamualaikum wrb
Kepada semua calon SPM dan pendidik terutama yang melayari blog ini, terima kasih saya ucapkan. Untuk mencari info tentang teks-teks KOMSAS dan soalan novel yang dirasakan penting untuk persediaan SPM. sila lihat bahan blog terutama yang telah dipaparkan pada bulan Januari, Februari, Mac , April dan Oktober 2009. Semoga anda memperoleh kecemerlangan dalam subjek Bahasa Melayu, Amin!

CERPEN- LAMBAIAN MALAR HIJAU
“ Daneng tak ingin menyambung pelajaran?” Terlontar soalan itu daripada mulut Jo.
“ Tidak!” Jawabnya setelah membisu seketika .
“Mengapa?”
“Saya tak ingin meninggalkan tempat ini,” jawabnya terputus-putus.
“Bukankah merugikan?”
“Kamu salah seorang pelajar yang mendapat keputusan baik dalam peperiksaan PMR di sekolah asrama pada tahun lepas. Bukankah merugikan jika tidak menyambung pelajaranmu?”
Daneng tersenyum sinis. “ Sudah saya dengar hujah ini berpuluh kali. Saya sudah bosan. Cikgu tak faham perasaan saya. Sebenarnya cikgu tak kenal Daneng.”
“Cikgu faham. Tetapi keputusan kamu mungkin bukan yang sebaik-baiknya. Kamu perlu melihat dari semua segi.”
“ Perkara terbaik untuk saya ialah berada di sini. Di tempat ini, nenek moyang saya hidup dan bersemadi. Jiwa saya terikat pada pohon tualang. Pada bukit-bukit ini. Pada pohon-pohon ini. Menghidu keenakan udara jati tempat ini, satu kemestian. Memanjat pokok, mendaki gunung, menuruni lurah, memetik buah-buah hutan, memancing ikan, berjalan berkaki ayam. Inilah kehidupan bagi saya. Saya mendambakan kehidupan ini. Inilah Daneng, cikgu,” hujahnya.

Soalan
(i)Mengapakah Daneng enggan menuruti kata-kata Cikgu Jo ? [3 markah]
(ii)Pada pendapat anda, nyatakan tiga tindakan yang boleh diambil oleh Cikgu Jo
untuk memujuk Daneng supaya menyambung pelajarannya? [3 markah]
(iii)Huraikan satu perwatakan Cikgu Jo dalam petikan di atas dan satu perwatakan Cikgu Jo dalam cerpen tersebut. [3 markah]
Panduan Isi:
(i) sebab Daneng enggan...
...tidak mahu meninggalkan tempat kelahirannya
...tetap dengan pendiriannya untuk terus menetap di dalam hutan/itu keputusan tewrbaiknya
...hutan tempat nenek moyangnya hidup dan disemadikan
... jiwanya sudah sebati dengan corak kehidupan di hutan
.. ingin memperhamba dirinya di hutan/menginginkan kehidupan di hutan
(ii) tiga tindakan cikgu Jo:
...terus berusaha untuk memujuknya sehingga berjaya
...memujuk ibu/ayahnya supaya menasihati Daneng
...meminta kerjasama kaunselor sekolah untuk mengubah pemikiran
...meminta pihak sekolah membantu Daneng dari segi kewangan
(iii)perwatakan Jo dalam petikan:
...penyabar (Cikgu Jo sabar memujuk Daneng untuk mengubah pendiriannya)
...gigih (Cikgu Jo sanggup pergi ke Lembah Tualang semata-mata untuk
memujuk Daneng supaya bersekolah semula).
satu perwatakan Cikgu Jo dalam cerpen:
,...bertanggungjawab (Cikgu Jo berasa bertanggungjawab untuk membantu Daneng mempertahankan hutan malar hijau melalui ilmu pengetahuan)
...amanah (Cikgu Jo seorang guru yang amanah terhadap tugasnya )
...berpandangan jauh(Cikgu Jo berpendapat Daneng perlu berilmu untuk menjadi pejuang belantara.)
Semoga pelajar/calon SPM memperoleh manfaat daripada pemaparan bahan ini, insya-Allah
(c)cikgumie

Tiada ulasan: