20 Januari 2009

CERPEN BAHASA MELAYU SPM Siri 2

ANNYSS SOPHILLEA
oleh
Nisah Hj Haron
(Antologi ANAK LAUT)

PERISTIWA-PERISTIWA PENTING
Annyss, makhluk dari Alstonia yang singgah ke bumi untuk mencari seseorang yang dikasihinya, Eyrique. Setelah beberapa lama mencari, namun tidak bertemu, Annyss mengambil keputusan untuk pulang ke Alstonia, negara asalnya. Keputusan Annyss mengharukan Akmal, namun, dia tidak dapat menghalang pemergian Annyss.

Akmal berada di sisi Annyss dan mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Selepaskan mengucapkan beberapa perkataan, kuda Eustary pun muncul. Annyss pergi dengan menaiki kuda putih yang berbentuk Unicorn itu. Annyss menghadiahi Akmal seutas kalung dan meminta Akmal menyimpannya di bawah tilam agar Annyss boleh muncul dalam mimpi Akmal. Akmal mengucapkan selamat hari lahir kepada Annyss.

Annyss menziarahi kubur ibu dan bapanya pada waktu pagi. Dia berjanji akan mencari Eyrique sebelum senja.

Strenn, sepupu Annyss datang mengganggunya. Strenn meminta Annyss mengahwininya supaya Annyss dapat menjadi permaisuri di Alstonia. Annyss membohongi Strenn bahawa dia telah bertemu Eyrique dan berjanji akan membawanya ke istana keesokan harinya. Annyss mengimbas kembali perostiwa kematian ayahanda dan bondanya yang menyebabkan bapa saudaranya memangku jawatan raja kerana Eyrique ketika itu masih kecil.

Annyss menaiki burung Inderawasih ke pinggir Rimba Besar Alstonia.
Akmal muncul bersama-sama Eustary. Dia dan Annyss memasuki sebuah terowong dan mendapati Eyrique dipenjarakan. Akmal mengetahui bahawa Eyrique ialah kembar Annyss.

Annyss menyelamatkan Eyrique dengan bantuan Eustary. Sewaktu mereka mahu keluar dari terowong itu, Strenn muncul. Imbas kembali peristiwa Strenn menculik Eyrique dan menyembunyikannya di dalam terowong itu.
Strenn menyatakan bahawa dia mahu menguasai mahligai Alstonia . Strenn dan Eyrique beradu tenaga. Dalam keadaan cemas itu, Akmal telah menembak Strenn. Akmal berasa letih dan lemah selepas membunuh Strenn. Mengikut kelaziman di Alstonia, seseorang yang melakukan pembunuhan akan mati bersama-sama orang yang dibunuhnya. Annyss dan Eyrique cuba menyelamatkan Akmal dengan kuasa paduan mereka.


cikgumie

Tiada ulasan: