karya
USMAN AWANG
(Antologi ANAK LAUT)
- Safiah dan ibunya berada di ruang tamu .
- Safiah berasa gelisah menunggu kedatangan Umar ke rumahnya kerana Umar telah lewat tiba.
Perkembangan
- Umar akan menghadiri majlis konvokesyennya pada hari itu.
- Safiah dan ibunya berbincang tentang ibu dan bapa Umar yang akan datang ke rumah mereka. -Ibu Safiah menyuruh Jah menyediakan makan tengah hari untuk tetamu-tetamunya.
Konflik
- Umar tiba ke rumah Safiah dan memberitahu ibu Safiah tentang sebab kelewatannya, iaitu, dia memilih jubah untuk majlis konvokesyennya.
- Safiah merajuk kerana Umar lewat tiba.
- Umar menjelaskan hasratnya untuk menjadi guru tetapi dibantah oleh Safiah atas alasan-alasan berikut :
- dia mahu Umar bekerja dalam bidang pentadbiran supaya mereka boleh ke luar negara, seperti di Paris atau di London.
- Umar boleh berbahasa Inggeris.
- Umar seorang siswazah . Untuk menjadi guru, Umar tidak perlu mempunyai ijazah.
- Umar tidak bersetuju dengan pendapat Safiah kerana :
- negara kekurangan guru.
- Majid menyatakan rasa tidak senangnya melihat Safiah yang berpakaian cara Barat.
Klimaks
- Umar dan Safiah berbalah lagi tentang pekerjaan yang akan diceburi oleh Umar.
- Umar tetap mengambil keputusan untuk menjadi guru kerana :
- pembangunan perlu dijalankan di dlm. negara .
- dia mahu membangunkan masyarakat luar bandar.
- Safiah perlu memahami hasrat dan cita-citanya.
- Safiah menangis dan mempersoalkan haknya sebagai tunang Umar dan dia berhak menentukan kebahagiaan hidup mereka pada masa depan.
Peleraian
- Umar berjaya memujuk Safiah.
- Mereka mengimbau kenangan masa lalu mereka.
- Safiah bersetuju dengan keputusan Umar.
LATIHAN
Umar : (Tenang, tegas) I dah fikir habis-habis, Piah. I suka jadi guru. Kalau boleh duduk di Kementerian Pelajaran pun I tak mahu.
Safiah : (Mengeluh, terdiam seketika, kemudian berkata lagi dengan harapan baru).
Kalau tak mahu masuk MCS, kenapa you tak masuk Foreign Service?
Umar : Foreign Service?. Buat apa?
Safiah : Ha, itulah susahnya kalau fikiran you asyik ke guru sahaja! Nak jadi guru, sampai you tak mahu tempat lain. Father I bilang kalau masuk Foreign Service ada can ke luar negeri. (Memandang Umar, sedikit keanak-anakan) You tak suka ke luar negeri?
Umar : Ini bukan soal suka tak suka ke luar negeri Piah. Kalau jadi guru pun bukan tak mungkin I ke luar negeri.
Safiah : Ke luar negeri sebulan dua melawat-lawat sahaja, buat apa?
Umar : Habis apa maksud you?
Safiah : I mahu duduk di luar negeri, bekerja di luar negeri. (Memandang kejauhan, matanya penuh impian, bangga dan bergaya) Di Paris, di London, di ...
Umar : (Sinis) Di United States, di Hollywood...
Safiah : (Terhenti, menjeling masam pada Umar, terdiam seketika, tapi bersemangat semula) Kalau you bercita-cita hanya nak jadi buru, tak payah masuk universiti pun you boleh jadi guru. Apa susahnya? Tengok, berapa banyak orang yang boleh jadi guru, tak payah pandai cakap Inggeris pun boleh jadi guru.
Umar : (Sedikit kesal) You terlalu memikirkan diri sendiri. I suka jadi guru dan kita pun memang kekurangan guru.
(Dipetik daripada Drama Serunai Malam dalam antologi Anak Laut, Dewan Bahasa
dan Pustaka)
(i) Mengapakah Umar tetap bertegas untuk menjadi seorang guru? [ 3 markah ]
(ii) Pekerjaan guru kini dianggap sebagai satu profesion yang mencabar. Berikan pendapat anda untuk menyokong pernyataan tersebut. [ 3 markah ]
(iii) Huraikan satu perwatakan Umar yang terdapat dalam petikan dan dua perwatakannya yang lain daripada keseluruhan drama.[ 3 markah ]
PANDUAN ISI
(i)sebab Umar tetap bertegas untuk menjadi seorang guru....
...dia sudah memikirkan soal menjadi guru masak-masak.
...dia memang bercita-cita untuk menjadi guru / suka menjadi guru / sangat berminat menjadi guru.
...dia tidak berminat bertugas sebagai pegawai (walaupun di Kementerian Pelajaran).
...negara kekurangan guru.
(ii)Pekerjaan sebagai guru satu profesion yang mencabar pada hari ini…..
...guru perlu menguasai pelbagai kemahiran.
...guru perlu memenuhi kehendak ibu bapa yang terlalu tinggi.
...guru terpaksa berhadapan dengan masalah disiplin pelajar.
...terpaksa bersaing dengan perkembangan terkini/ kehendak masa kini .
...guru perlu berhati-hati dalam mengambil tindakan terhadap pelajar / menghukum pelajar.
...guru terpaksa memikul tugas menyelesaikan masalah sosial pelajar.
(iii)satu perwatakan Umar dalam petikan
1. tegas-Umar tetap bertegas dengan keputusannya untuk menjadi guru walaupun ditentang oleh Safiah.
2. bersemangat patriotik- membantu negara yang kekurangan guru.
dua perwatakan Umar dalam drama
1. penyayang- Umar tetap menyayangi tunangnya iaitu Safiah walau Safiah selalu menentang pendapatnya.
2. penyabar-Umar bersabar dengan kerenah Safiah yang kuat cemburu.
3. berterus terang-Umar suka berterus terang dengan apa-apa yang diimpikannya.
4. tidak mudah lupa diri-ingin berkhidmat sebagai guru supaya dapat berbakti di kampung halaman.
5. pandai memujuk-Umar berjaya memujuk tunangnya, Safiah yang suka merajuk.
cikgumie
Tiada ulasan:
Catat Ulasan