18 Mac 2009

DRAMA BAHASA MELAYU SPM Siri 2

KERUSI oleh HATTA AZAD KHAN


sumber:http://galusbm.blogspot.com/2008/11/al-kisah-drama-kerusi.html

Srisegala menduduki kerusi nikmat dan gong hikmat bersama-sama pengikutnya Tuta 1, Tuta 2, Tuta 3. Pengikut Sri segala mempunyai banyak kepentingan peribadi ketika menyokong Srisegala. Srisegala pula memerintah secara kuku besi dan banyak melakukan penindasan terhadap rakyat. Putra, yang menentang Sisegala ditumpaskan kerana tidak berpengalaman dan persediaan yang cukup. Masayu mencari suaminya yang hilang dan bertemu Srisegala.Masayu mohon supaya suaminya, Putra dilepaskan daripada tahanan Srisegala. Dengan muslihat yang digunakan, Srisegala berjaya memperdaya Masayu sehingga Masayu meninggalkan suaminya yang sudah menjadi buta.Wira muda dan Putra akhirnya bersatu tenaga untuk menentang Sisegala sekali lagi dan berjaya menumpaskan Srisegala dan konco-konconya.



Soalan KBKK1.
Pada pendapat anda, mengapakah pemimpin selalu menyalahgunakan kuasa yang ada padanya ?
Jawapan : Skop berlainan1. Tiada didikan agama yang kukuh.2. Sistem perundangan yang lemah bagi mengawal kuasa pemimpin.3. Peluang yang terbuka luas bagi menyalahgunakan kuasa4. Pemimpin mengawal media daripada mendedahkan penyelewangan kuasa5. Mendapat sokongan untuk menggunaan cara kekerasan dan ugutan melampau terhadap rakyat



2. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara terbaik untuk mengubah sikap pemimpin yang suka meyalahgunakankuasa ?
Jawapan : Skop berlainan1. Melalui nasihat yang berguna berdasarkan pengalaman.2. Bermuzakarah/ berbincang dengan pemimpin tersebut.3. Menukar pemimpin tersebut melalui sistem pilihanraya.4. Merampas kuasa secara kekerasan sebagai jalan terakhir.

Tiada ulasan: