16 Mac 2009

PROSA KLASIK BAHASA MELAYU SPM Siri 5

PERTARUNGAN TUAH DAN JEBAT
Peristiwa Penting
Laksamana Hang Tuah telah dititahkan Sultan untuk membunuh Hang Jebat yang telah menderhaka kepada Sultan dan telah mengambil alih istana Melaka. Laksamana pergi ke istana diiringi oleh empat puluh orang pahlawan Melayu Melaka. Orang-orang Melaka juga turut mengikut Laksamana ke istana untuk menyaksikan pembunuhan Hang Jebat.

Setibanya di istana, Hang Tuah memanggil Hang Jebat agar membuka pintu istana. Hang Jebat terdengar suara seperti suara Hang Tuah lalu mengintai keluar untuk memastikan orang yang memanggilnya . Setelah melihat Hang Tuah berdiri di Balai Gendang, Hang Jebat mandi untuk memastikan bahawa dia benar-benar tidak bermimpi.

Hang Jebat mempersoalkan kehadiran Hang Tuah yang dianggapnya sudah meninggal dunia. Hang Tuah menjelaskan bahawa beliau telah diselamatkan serta disembunyikan oleh Bendahara. Selama tempoh ketiadaannya, beliau telah pergi berguru di Hulu Melaka.Hang Tuah menerangkan bahawa kedatangannya dalah untuk melaksanakan titah raja untuk membunuh Hang Jebat yang menderhaka kepada raja. Hang Jebat menjelaskan bahawa dia menderhaka kepada raja semata-mata untuk membalas dendam kepada raja yang telah membunuh Hang Tuah.

Hang Jebat menutup pintu istna dan membunuh tujuh ratus orang dayang istana. Setelah makan, Hang Jebat membuka pintu dan pertarungan sengit di antara Hang Tuah dan Hang Jebat pun bermula. Orang ramai yang menunggu di bawah istana meradak lantai istana dengan lembing. Untuk memudahkan pertarungan mereka,Hang Tuah dan Hang Jebat meletakkan empat buah talam besar yang ditutupi permadani untuk menutupi lantai istana.

Sambil bertarung, Jebat terus menjelaskan sebab penderhakaannya kepada Sultan, iaitu :
- hatinya sakit kerana Tuah yang tidak berdosa dibunuh Sultan tanpa usul periksa.
- Tuah telah banyak berjasa kepada raja dan negeri Melaka. Namun Sultan mengetepikan segala jasa yang dicurahkan oleh Hang Tuah itu.

Hang Jebat berpesan bahawa sekiranya dia mati di tangan Laksamana, dia meminta agar Tuah memelihara anaknya yang dikandung oleh Dang Baru. Dia meminta agar anak iti dinamakan Hang Nadim,sekiranya ia lelaki.Sekiranya anak itu perempuan, urusannya hendaklah diserahkan kepada ibu bayi itu, Dang Baru.

Hang Tuah berjaya merampas keris Taming Sari daripada Jebat lalu menikam rusuknya.

Selepas menikam Hang Jebat, Hang Tuah melompat keluar istana lalu pulang ke rumahnya.

Tiada ulasan: