16 Mac 2009

PROSA KLASIK BAHASA MELAYU SPM Siri 4

SIKAP TERBURU-BURU AKAN MEMBAWA PADAH







Peristiwa Penting

Barsa Singa mati dan Sura Pandaki, isterinya menganggap bahawa Maharaja Rawana menjadi punca kematian suaminya. Sura Pandaki bimbang akan keselamatan anaknya Darsa Singa lalu menyuruhnya bertapa di dalam rumpun buluh.

Pada suatu hari, Laksamana berjalan-jalan di dalam hutan sambil menghayun pedang di tangannya ke kanan dan ke kiri. Tanpa disedarinya, beliau telah terpenggal pohon buluh yang menjadi tempat Darsa Singa bertapa. Kepala Darsa Singa bergolek ke bumi. Sura Pandaki yang datang untuk menghantar makanan kepada anaknya berasa terkejut melihat kepala anaknya sudah terpenggal. Dia dapat mengagak bahawa anaknya telah dibunuh oleh Laksamana yang sering bersiar-siar di hutan itu.

Sura Pandaki menyamar sebagai seorang wanita yang jelita lalu cuba menggoda Seri Rama. Seri Rama menolak godaan Sura Pandaki kerana baginda telah beristeri. Seri Rama menyuruh Sura Pandaki m,enggoda Laksamana yang masih bujang.

Sura Pandaki pergi ke balik bukit tempat Laksamana bertapa lalu menggoda Laksamana. Laksamana tidak menghiraukan Sura Pandaki. Sura Pandaki berasa marah lalu menukar dirinya menjadi raksasa lalu tyerbang membawa Laksamana. Laksamana menetak hidung raksasa (Sura Pandaki) dengan pedangnya sehingga hidung Sura Pandaki rompong. Akibat kesakitan, Sura Pandaki melepaskan Laksamana. Kedua-duanya jatuh ke bumi. Laksamana pulang ke rumahnya.

Sura Pandaki pulang ke istana dengan berlumuran darah. Dia menutup mukanya lalu mengurung diri di dalam biliknya. Maharaja Rawana ingin berjumpa dengan Sura Pandaki tetapi Sura Pandaki memberi alasan bahawa dia tidak sihat. Maharaja Rawana menghantar dua orang menterinya memanggil Sura Pandaki tetapi Sura Pandaki tidak membenarkan mereka masuk.

Maharaja Rawana pergi ke rumah Sura Pandaki . Baginda merentap selimut Sura Pandaki dan mendapati hidung Sura Pandaki rompong. Sura Pandaki mengatakan bahawa Laksamana telah cuba menggodanya dan apabila dia menolak, Laksamana telah membunuh anak Sura Pandaki dan merompongkan hidungnya. Maharaja Rawana berasa marah kerana Laksamana menunjukkan kekuatannya kepada seorang wanita.

Maharaja Rawana memanggil raksasa Teki dan Martanja lalu terbang bersama-sama dua ekor raksasa itu ke tanah besar. Maharaja Rawana memuja kedua-dua ekor raksasa itu menjadi kijang emas dan kijang perak. Kedua-dua ekor ‘kijang’ itu pergi ke rumah Seri Rama. Sita Dewi, isteri Seri Rama yang terlihat kedua-dua ekor kijang itu meminta Seri Rama menangkapkannya kijang-kijang itu.

Seri Rama pergi memburu kijang-kijang itu dan meninggalkan Sita Dewi di bawah jagaan Laksamana. Rawana meniru suara Seri Rama dan melaung meminta tolong. Sita Dewi cemas akan keselamatan suaminya meminta Laksamana pergi memberi bantuan. Laksamana enggan kerana bimbang akan keselamatan Sita Dewi. Sita Dewi bersangka buruk terhadap Laksamana dan mengatakan bahawa Laksamana sengaja membiarkan Seri Rama kerana mahu mengambil kesempatan terhadap Sita Dewi. Laksamana sedih mendengar kata-kata Sita Dewi itu.


Laksamana melukis satu garisan di sekeliling rumah Sita Dewi untuk melindungi Sita Dewi.

Maharaja Rawana menyamar sebagai seorang Brahman (orang alim) dan meminta Sita Dewi memberinya sesuatu sebagai sedekah. Sita Dewi mengunjukkan bunga di tangannya keluar dari garisan yang diguris oleh Laksamana. Rawana menyambar tangan Sita Dewi dan membawa Sita Dewi terbang.

Semasa diterbangkan oleh Rawana, Sita Dewi mengoyakkan kain kesumba yang dipakainya supaya menjadi tanda kepada Seri Rama untuk mencari Sita Dewi.

Brahman Mabarasbi Guru yang sangat sakti mempunyai tiga orang anak ; iaitu :
i. Burung Jentayu Kasubarasa. (bongsu)
ii. Burung Aran-Aran. (sulung)
iii. Geruda di Bukit Kaf. (tengah)

Jentayu Kaburasa menanyakan sebab Rawana melarikan Sita Dewi. Jentayu mempersoalkannya kerana :
i. Rawana telah berjanji dengan Nabi Adam bahawa baginda tidak akan berbuat salah di dunia.
ii. Rawana telah melanggar janjinya.
iii. Rawana tidak berlaku adil kepada rakyatnya.
iv. Rawana menzalimi hamba rakyatnya.

Rawana tidak menghiraukan kata-kata Jentayu lalu kedua-duanya berperang. Rawana menetak sayap Jentayu lalu Jentayu jatuh ke bumi. Jentayu berdoa agar dia dapat bertemu dengan Seri Rama sebelum mati.

Seri Rama telah memanah kedua-dua ekor kijang itu hingga mati lalu mengandarnya pulang ke rumah untuk diserahkan kepada Sita Dewi. Baginda bertemu dengan Laksamana lalu Laksamana menceritakan kehendak Sita Dewi. Mereka pulang ke rumah dan mendapati Sita Dewi telah dilarikan Rawana. Seri Rama pengsan selama empat hari.

Setelah Seri Rama sedar, Laksamana mengajaknya mencari Sita Dewi yang hilang. Mereka berjalan berhari-hari tetapi masih tiada dapat bertemu dengan Sita Dewi.

Tiada ulasan: