16 Mac 2009

PROSA KLASIK BAHASA MELAYU SPM Siri 3

KISAH KEPAHLAWANAN TUN BERAIM BAPA



Peristiwa Penting Berdasarkan Perenggan

Perenggan 1
Setelah hari siang, Tun Beraim Bapa berkata kepada bendaharinya, Dara Sipir agar menyediakan peralatan mandian / berlangir kerana TBP mahu mandi bersama-sama dengan saudara seperguruan serta gurunya. Setelah Dara Sipir menyediakan alatan mandian itu, TBP pun mandi berlimau dengan hulubalang serta gurunya di sungai sempang. Setelah sudah mandi, TBP menganugerahi saudara seperguruannya serta para hulubalangnya pakaian yang lengkap setiap seorang.

Perenggan 2
Kemudian, TBP memakai pakaian lengkap seorang anak raja dan pahlawan berserta dengan tengkolok , bergelang emas di lengan , memakai keris serta pedang dan anak panah .

Perenggan 3
Penampilan TBP terlalu hebat dan kelihatan amat gagah. Begitu juga dengan tutur katanya yang manis dan bersopan; boleh melembutkan hati sesiapa sahaja. Selepas bersiap, TBP pun berjalan ke istana dengan diiringi hulubalang dan guru-gurunya dengan hebatnya kerana :

- TBP memakai panah yang tiada bandingan hebatnya.
- Pakaiannya pula kelihatan berkilau-kilauan.
- Kedengaran bunyi tombak ( canda dan pendahan) yang dibawanya berlaga-laga.

Bunyi bising kehadiran TBP ke istana telah mengejutkan sultan . Baginda menitahkan Dara Zulaikha Tingkap melihat orang yang datang ke istana itu. Dara Zulaikha Tingkap memberitahu sultan bahawa TBP telah sampai ke istana.

Perenggan 4
Apabila TBP tiba di pintu gerbang istana (pintu tani), baginda menitahkan Perman Isap Dua dengan Orang Tikar berjumpa dengan Dara Zulaikha Tingkap yang bergelar Tun Derma Dikara untuk meminta kuda semberani, anak seekor kuda Parsi. Maka, kedua-dua orang suruhan itu pun berjumpa dengan Dara Zulaikha Tingkap (Tun Derma Dikara) untuk meminta kuda itu. Dara Zulaikha Tingkap mempersembahkan permintaan TBP itu kepada sultan. Sultan bertitah bahawa kuda itu tidak dibenarkan oleh baginda dikeluarkan kerana kuda itu tidak pernah ditunggang oleh sesiapa kerana kuda itu gila. Walau bagaimanapun, jika TBP ingin menunggang kuda itu, baginda menitahkan Dara Zulaikha Tingkap agar memberi kuda itu berserta dengan kekang dan pelananya.

Perenggan 5
Selepas itu, Dara Zulaikha Tingkap menyerahkan kuda berserta dengan kekang dan pelananya itu kepada Peman Isap Dua dengan Orang Tikar. Mereka pun segera menyerahkan kuda itu kepada TBP. Sementara itu, sultan keluar untuk melihat TBP bermain kuda. Menyedari kehadiran ayahandanya, TBP memberi hormat kepada baginda dengan penuh sopan. Baginda sultan menitahkan Bermamat p.nti. dan Maidana P.nti, supaya memberitahu TBP agar memacu kuda itu di hadapan tetamu asing, asykar Keling. Baginda menitahkan agar TBP memacu kuda itu ke Tukas. Kedua-dua orang suruhan itu pun menyampaikan titah sultan kepada TBP.



Perenggan 6
Tun Beraim Bapa pun menyembah sultan lalu naik ke atas kuda itu dan memacunya ke Tukas. Dengan sekelip mata. TBP lenyap daripada pandangan. Melihat keadaan itu, air mata sultan pun berlinangan (berbiji sabak) sambil bertitah, “Hilanglah sudah anakku. Di mana agaknya engkau akan kucari. Kata-kataku (titahku) bahawa kuda itu gila dan tidak pernah dikenderai orang tidak didengarnya.” Tiba-tiba TBP muncul di hadapan sultan sambil menunjukkan kemahirannya bermain kuda. Sultan berasa takjub melihat peri laku TBP yang seperti gajah mabuk itu.

Perenggan 7
Sultan menitahkan hulubalangnya agar memberitahu TBP supaya memperlihatkan kehebatannya di hadapan asykar Keling yang menjadi tetamu Pasai itu. Sultan mahu TBP menghapuskan malu baginda kerana asykar Keling itu datang ke Pasai untuk mencabar kehebatan orang Pasai untuk bertanding dengan mereka. Kedua-dua hulubalang itu meyampaikan titah sultan kepada TBP. TBP bersetuju dan meminta sebilah pedang dan sebuah perisai daripada sultan. Sultan menitahkan hulubalang mengeluarkan semua pedang dan perisai yang ada untuk dipilih oleh TBP. Lalu, TBP memilih pedang dan perisai yang paling besar di antara semuanya. Selepas memberi hormat kepada sultan, TBP pun menyinsingkan kainnya dan bersedia untuk membuat persembahan dengan pedang di tangan kanannya dan perisai di tangan kirinya.

Perenggan 8 : Gambaran kehebatan TBP
Gendang serama pun dipalu orang. TBP mempelawa guru-gurunya untuk turut sama membuat persembahan. Gurunya, Pahlawan Kampung Bangka melontarkan kelapa kering (kelambir kotai) kepada TBP. Kelapa kering itu diparang oleh TBP sehingga terbelah dua; sebelah daripada hilang tiada kelihatan. Manakala , yang sebelah lagi terletak di atas tanah dengan penuh berisi air. Guru TBP melontarkan pinang kering kepada TBP. TBP memenggal pinang itu dan keadaan yang sama seperti kelapa kering tadi terjadi. Gurunya pendekar Ali Kampung China pula melontarkan sepohon pisang kea rah TBP. TBP memancung pisang itu dari atas pucuknya hingga ke bawah. Namun, pisang itu tidak rebah. Apabila ditiup angina, pisang itu rebah terpenggal empat.

Perenggan 9
TBP melompat ke kanan dan ke kiri lalu menangkis perisai itu. Perisai itu lenyap; yang tinggal hanya pemegangnya. Begitu juga apabila TBP menggoncang pedang di tangannya; pedang itu lenyap dan yang tinggal hanya ulunya . Selepas membuat persembahan itu, TBP dan guru-gurunya pun menyembah sultan. Semua pendekar Keling yang menyaksikan persembahan TBP itu tercengan dan hairan akan ketangkasan dan kehebatan TBP. Mereka tidak pernah melihat manusia yang sehebat itu. Mereka bukan sahaja tidak sanggup berhadapan / berlawan dengan TBP, malahan untuk bertentang mata dengan TBP pun mereka tidak sanggup.

Perenggan 10
Sultan mencabar pendekar Keling supaya berlawan dengan TBP. Semua pendekar Keling itu mendiamkan diri lalu belayar pulang ke negara mereka. Sultan dengan rasa gembira menyerahkan orang di hulu sungai kepada TBP. TBP pulang ke Tukas berserta dengan orang di hulu sungai, hulubalang , saudara seperguruannya serta guru-gurunya, dengan perasaan gembira. Setelah dijamu oleh TBP, semua yang mengiringinya itu memohon daripada TBP untuk kembali ke tempat masing-masing.

Perenggan 11
Pada suatu hari Jumaat, TBP pergi ke Pasai lalu masuk ke kawasan istana. Ketika tiba di serambi istana, TBP terlihat Tun Fatimah Lempau (TFL) yang merupakan gundik raja (Sultan Ahmad) dengan Dara Zulaikha Tingkap sedang mengarang bunga. Tun Fatimah Lempau menerangkan kepada TBP bahawa karangan bunga itu akan dihantar ke masjid. Setelah siap, TFL melarikan bunga itu ke dalam istana. TBP yang sedang bersandar di tiang istana itu cuba mendapatkan bunga itu, tetapi terpegang tepi kain TFL. Bahu TBP terlanggar pintu istana. TBP segera pergi meninggalkan istana itu.

Tiada ulasan: