26 November 2010

NOVEL KOMSAS BAHASA MELAYU TINGKATAN 5 UNTUK SPM MULAI 2011 (NOVEMBER) BAGI NEGERI PULAU PINANG, KEDAH, PERAK & PERLIS


Novel Kembara Amira oleh Amir Hmzah L.Kadir bertemakan pengembaraan. Pngembaraan melibatkan seorang remaja bernama Amira dalam mematangkan hidupnya.
i)Pengembaraan menjejaki tamadun manusia.
Amira sebagai watak utama menghabiskan cuti persekolahan dengan menyertai ibunya iaitu Profesor Zaidah dalam kerja lapangan atau ekskavasi men
jejak kewujudan tamadun di Bukit Mat Raya. Pengembaraan Amira ditemani sahabat baiknya, Jacinta. Gambar penemuan tulang karpus di situ telah dimasukkan dalam laman web ibu.
ii)Pengembaraan untuk merungkai misteri
Pengembaraan Am
ira bermula apabila Itai berkongsi maklumat tentang rahsia lubuk emas di hutan tersebut. Penduduk orang Asli di kawasan tersebut marah dengan tindakan Itai . Jika orang bandar mengetahui kewujudan lubuk emas itu, kawasan mereka akan diterokai.
Malique pula telah disembunyikan oleh Tau. Tau menyamar sebagai lembaga berbulu. Tau sebenarnya ialah bapa kandung Malique . Keadaan semakin gempar apabila diketahui bahawa Itai ialah adik Malique.
iii)Pengembaraan kerjaya
Amira akhirnya telah melanjutkan pelajaran dalam bidang aeroangkasa. Itai melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan manakala Malique menetap di Bukit Mat Raya untuk membangunkan projek IT.

1 ulasan:

Unknown berkata...

nota xde ke ??ade assgmnt nih..i really need it 2 do this omwork..