16 November 2010

ULANG KAJI MENGHADAPI SPM 2010 SIRI 11

PEPERIKSAAN PASCAPERCUBAAN SPM 2010 MRSM TRANSKRIAN
Soalan 2b - Pemahaman Drama
(c) Percubaan SPM 2010 Negeri Selangor Darul Ehsan

Baca petikan drama di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

BADUT (RAJA) : Esoknya hamba pun masuk belukar keluar belukar, masuk hutan keluar hutan, masuk rimba keluar rimba. Luka di tangan, luka di kaki, luka di muka sebab mengejar seekor rama-rama yang kecil tapi paling cantik sekali. Hamba tak pernah temui seekor yang sebegitu indah. Tiba-tiba, hamba tergelincir, terus jatuh ke dalam sebuah telaga. Air di dalamnya sedang mendidih bergelegak. Ya Allah, pedihnya bukan kepalang. Hilang malu, hamba menjerit-jerit. Tak tahu berapa lama hamba terapung di atas air yang sedang mendidih itu. Tiba-tiba rama-rama yang kecil tadi datang semula dan memerhati hamba yang berada di dalam keadaan yang sebegitu daif sekali. Rama-rama itu pun terbang berlegaran sambil mengipas-ngipas hamba dan air yang panas itu dengan sayapnya yang kecil dan sebegitu cantik sekali. Air yang panas tadi mulai beransur sejuk,semakin sejuk. Akhirnya, air itu sebegitu nyaman dan selesa sekali. Hamba terdengar azan waktu Subuh. Janganlah bunuh rama-rama. (Dipetik daripada drama ‘Jangan Bunuh Rama-Rama’oleh Noordin
Hassan
dalam antologi Kerusi, Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i) Apakah kesukaran yang dihadapi oleh raja untuk mendapatkan rama-rama? [3 markah]
(ii) Pada pendapat anda, wajarkah rama-rama membantu raja yang berada dalam kesusahan?
Kemukakan tiga alasan anda. [3 markah]
(iii) Huraikan satu nilai dalam petikan di atas dan dua nilai lain daripada drama tersebut yang tidak terdapat
dalam petikan.
[3 markah]

Jawapan Contoh
(i)
Raja terpaksa masuk belukar keluar belukar untuk mendapatkan rama-rama. Kesukaran lain yang dialami raja ialah raja terpaksa masuk hutan keluar hutan dan masuk rimba keluar rimba. Selain itu raja mengalami luka di tangan, luka di kaki dan luka di muka.

( persembahkan 3@4@5 isi)

( jawapan diperoleh daripada petikan)


(ii) Pada pendapat saya, rama-rama wajar membantu raja yang berada dalam kesusahan. Rama-rama wajar membantu raja kerana raja betul-betul terdesak dan berada dalam keadaan yang sangat genting. Dengan pertolongan rama-rama, saya berharap agar raja akan sedar insaf akan kesilapannya. Pada pendapat saya, tindakan rama-rama wajar kerana perbuatan raja itu hanyalah sekadar memenuhi kehendak permaisuri dan menjalankan tanggungjawabnya sebagai suami. Selain itu, amalan memaafkan kesilapan orang merupakan perbuatan terpuji. Tambahan lagi, sekiranya raja tidak ditolong, rakyat akan kehilangannya sebagai pemimpin sekiranya raja mangkat.
(nyatakan sama ada wajar atau tidak rama-rama menolong raja)
(berikan 3@4@5 isi yang menyokong pernyataan tersebut)
(isi berupa pendapat calon- soalan kemahiran berfikir)

(iii) Satu nilai yang terdapat dalam petikan ialah nilai tolong-menolong. Rama-rama menolong raja yang kepanasan di dalam perigi dengan mengipas-ngipaskan sayapnya. Air yang panas dalam perigi akhirnya menjadi nyaman dan selesa sekali.
Manakala dua nilai yang tidak terdapat dalam petikan ialah nilai keberanian dan nilai baik hati. Nilai keberanian terdapat pada watak Mek Bongsu. Mek Bongsu yang dikenali juga sebagai Bidan Tuk Mah berani membuat keputusan untuk meninggalkan kesenangan lalu hidup cara sederhana Nilai baik hati pula dapat dilihat apabila Peran dan rombongannya dengan penuh kebaikan sanggup mengubati orang-orang buta di sebuah perkampungan.
(jawapan perlu ada pernyataan nilai dan huraian/contoh nilai tersebut)

SEMOGA ANDA SEMUA MEMPEROLEH MANFAAT & PANDUAN MELALUI PAPARAN BAHAN ULANG KAJI INI, INSYA-ALLAH
(c) shuhaimi sulaiman mrsm transkrian

Tiada ulasan: