17 Mac 2009

BAHASA MELAYU - UMUM - Siri 3

INTI SARI 'SOAL JAWAB BAHASA' MAJALAH 'PELITA BAHASA'
sumber: http://mohdisa-abdrazak.blogspot.com/

1Perkataan kemenjadian menepati rumus pembentukan kata bahasa Melayu. Perkataan ini, yang sudah digunakan secara meluas, boleh terus digunakan. Perkataan ini dijangka menjadi kata masukan Kamus Dewan, edisi kelima.

2“Mereka yang pakar dalam bidang itu, seperti ahli akademik dan pakar bahasa, hendaklah menyebarluaskan bahasa Melayu melalui laman web atau blog bagi membolehkan masyarakat dunia untuk mendekati dan mempelajari bahasa Melayu.”
Munsyi Dewan, Pelita Bahasa, Januari 2009, halaman 49.

3Kembang → berkembang → perkembangan (awalan ber- menjadi per-). Jadi, pengembangan ialah perihal berkembang.Kembang → mengembangkan → pengembangan (awalan menge- menjadi penge-). Jadi, pengembangan ialah usaha mengembangkan sesuatu.

4Perkataan atau mempunyai makna yang hampir sama dengan perkataan ataupun – boleh bertukar ganti dalam ayat.

5Makna dan terkandung dalam makna serta. Maknanya, makna serta lebih luas.

6Perkataan pernyataan memang wujud. Maksudnya ialah sesuatu yang dinyatakan, diisytiharkan atau diumumkan. Pembentukan perkataan ini menyimpang daripada proses pembentukan kata bahasa Melayu tetapi tetap diterima kerana mempunyai makna yang tersendiri.Perkataan penyataan pula bermaksud perbuatan atau hal menyatakan (memberitahu, memaklumkan). Gambaran ringkas proses pembentukan perkataan ini adalah seperti yang berikut:nyata → menyatakan → penyataan

Tiada ulasan: