22 April 2009

SAJAK BAHASA MELAYU SPM - Siri 5


DUHAI PENTAFSIR - Zurinah Hassan


Rangkap 1 bermaksud penyair sudah lama mencari pengertian hidup dalam tempoh masa yang sudah lama. Hari silih berganti menunjukkan waktu yang terus beredar yang digambarkan sebagai ‘petemuan matahari, rimba dan lautan”. Rangkap 2 bermaksud penyair masih lagi meneruskan pencariannya. Banyak hasil tulisan, diteliti seakan-akan kajian yang dikaji menjadi lusuh. Hasil tulisan ‘pentafsir’ juga ada yang sudah ketinggalan zaman. Sepanjang pencariannya terdapat pelbagai cabaran mendatang.

Rangkap 3 menggambarkan penyair kian resah. Dia seperti telah hilang arah. Seandainya dirinya gagal atau menjadi semakin bercelaru, dia yakin dirinya tidak segembira zaman kanak-kanak dahulu. Dalam rangkap 4 memberi gambaran bahawa penyair berfikir sama ada untuk beralih mencari erti hidup melalui perspektif lain atau melupakan sahaja perkara itu. Rangkap 5 memberi penjelasan bahawa penyair selaku pencari telah mendapat petunjuk. Dia berasa perlu melihat dari sudut lain, melihat keluasan serta keajaiban alam dan akhirnya mengakui bahawa dia perlu kembali kepada-Nya sebab disitulah erti kehidupan yang sebenar-benarnya.


1. Tema sajak ini ialah keagamaan. Penyair mengambarkan seorang manusia (si pencari) yang cuba mencari erti kehidupan dengan meneliti hasil tulisan “pentafsir” iaitu mungkin para pemikir, ahli falsafah ataupun penulis-penulis tentang krhidupan ini.
2. Persoalan-persoalan sajak ialah:
· Persoalan mencari dan berusaha mengenal diri dan pencipta tanpa berasa jemu.
· Persoalan dalam tindakan ataupun usaha, manusia perlu bersandar pada ajaran agama.
· Persoalan manusia terlalu kerdil dan tidak kuasa. Sekiranya gagal sekali, teruslah berusaha dan berdoalah, moga-moga apa yang kita kehendaki tercapai akhirnya.


1. Rasional, contohnya berfikiran terbuka dan berusaha meningkatkan keimanan setelah tua.
2. Kasih sayang, contohnya memberi didikan agama yang sempurna kepada anak-anak.
3. Kerajinan, contohnya berusaha dengan gigih tanpa mengenal putus asa.



1. Kita hendaklah insaf, contohnya semakin tua dan banyak menikmati kemewahan hidup, manusia perlu insaf dan bersyukur dan memperbaiki tingkat keimanan.
2. Kita hendaklah cinta akan agama, contohnya kanak-kanak perlu diberi didikan agama yang sempurna supaya apabila dewasa, dia tahu apakah matlamat hidupnya.
3. Kita perlu berusaha dengan gigih, contohnya kegigihan perlu dalam mencapai apa jua yang kita impikan.

Tiada ulasan: