29 April 2009

RENCANA PILIHAN BLOG CIKGUMIE Siri 4

HARI BUMI KALI KE-39
22 APRIL 2009
Bagi kebanyakan kita mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa tarikh 22 April lepas merupakan Hari Bumi Sedunia yang disambut buat kali ke-39.
Signifikannya Hari Bumi berbanding sambutan hari-hari lain ialah keadaan bumi itu sendiri yang kini semakin tenat dan uzur. Sebabnya hanya satu iaitu akibat dari perbuatan manusia itu sendiri.
Hari Bumi diwujudkan bagi menyemai kesedaran di kalangan manusia akan pentingnya alam sekitar dalam memastikan bumi ini sihat dan selamat.
Sambutan Hari Bumi bermula pada September 1969 apabila Senator Amerika.Syarikat (AS) Gaylord Nelson mengumumkan dalam sebuah persidangan di Seattle, Washington, bahawa pada musim bunga 1970, akan diadakan demonstrasi membabitkan pelbagai golongan masyarakat di seluruh negara bagi menunjukkan keprihatinan terhadap alam sekitar.
Pada awalnya Nelson hanya mencadangkan untuk mengadakan bantahan mengenai alam sekitar di seluruh negara untuk dijadikan agenda nasional. Namun cadangan beliau ini mendapat sambutan di luar jangkaan apabila pada 22 April 1970 hampir 20 juta rakyat AS memenuhi taman dan auditorium bagi menunjukkan keprihatinan mereka.
Sejak itu, pada setiap tahun, tarikh 22 April menandakan ulang tahun kelahiran bagi gerakan alam sekitar pada era moden. Isu mengenai alam sekitar merupakan satu isu yang tidak pernah terpadam dari pandangan masyarakat yang prihatin tentang kelangsungan jangka hayat bumi. Namun hakikatnya manusia itu sendiri yang menjadi punca kenapa bumi ini semakin tempang dan tidak bermaya.
Bumi boleh dianggap uzur dan tua jika berlandaskan pada usianya iaitu 4.54 bilion tahun, namun ini tidak bermakna sebarang kecacatan yang berlaku pada bumi adalah akibat daripada usianya. Manusia terpaksa tunduk kepada pelbagai pencemaran tidak kira pencemaran air, tanah, udara dan bunyi - sama ada pencemaran itu tampak secara langsung atau tidak.
Akibat daripada ketamakan dan kealpaaan manusia mengejar kemajuan dan kekayaan, tanggung jawab terhadap kelangsungan bumi ini telah dikesampingkan.
Malangnya, kerosakan yang dilakukan oleh manusia terlalu pesat sehingga menyebabkan bumi tidak berupaya lagi untuk sembuh dengan sempurna.
Sikap kita sendiri yang telah mengakibatkan kaedah ekologi bumi berubah, semakin banyak spesisi haiwan dan tumbuhan pupus sekaligus memendekkan jangka hayat bumi itu sendiri.
Kini kebimbangan manusia semakin menjadi kenyataan dengan wujudnya apa yang dipanggil sebagai pemanasan global. Kejadian ini berlaku disebabkan pembebasan karbon dioksida dan gas pemanas yang berleluasa ke udara menyebabkan berlaku penipisan lapisan atmosfera. Selain daripada itu juga, gas ini bertindak memerangkap kepanasan matahari dan menyumbang kepada peningkatan suhu di bumi ini.
Akibat daripada pemanasan global ini telah menyebabkan keadaan suhu dan cuaca dunia semakin tidak stabil. Contoh terbaik keadaan panas pada waktu siang dan hujan lebat pada petang hari yang berlaku di Malaysia kini adalah petanda pemanasan global. Selain itu, contoh yang mungkin lebih digeruni ialah Taufan Nargis yang berlaku di Myanmar pada tahun lepas dan Taufan Katrina yang melanda New Orleans AS pada 2005 telah mengorbankan ratusan ribu nyawa merupakan kesan akibat daripada kealpaan menjaga bumi.
Manusia boleh menyalahkan pelbagai pihak tentang punca kenapa bumi kini semakin tidak bermaya. Sistem kapitalisme, pihak konglomerat dan syarikat perniagaan gergasi sememangnya bertanggungjawab menggondol bukit bukau dan mencemarkan udara dengan pelbagai bahan kimia atas niat mengaut keuntungan.
Kerajaan pula dilihat terlalu lemah dan kurang teliti dalam pemantauan, mungkin kerana sibuk berpolitik atau pun berlakunya mengaut wang di bawah meja?
Masyarakat pula terlalu sibuk dengan kerja dan tugasan harian mereka sehingga terlupa bahawa dengan mengitar semula atau tidak menggunakan plastik dalam aktiviti harian boleh membantu mengurangkan pencemaran.
Individu pula mungkin tidak mengambil kisah tentang puntung rokok atau sampah sarap yang dibuang di merata-rata boleh menjadi punca kenapa dunia kini semakin tidak selamat untuk didiami.
Memangn benar jika ingin menuding jari memang mudah tetapi punca kenapa pencemaran dan pemanasan global itu berlaku adalah akibat daripada manusia itu sendiri.
Oleh itu terdapat hanya satu sebab kenapa manusia masih kekal dengan tabiat sedemikian iaitu kurangnya atau mungkin tiada langsung kesedaran tentang keadaan dan kesihatan bumi.
Jadi adakah kita perlu menuding jari lagi atau tidak mengendahkan semua kerosakan yang berlaku terhadap bumi ini hanya kerana kita melihat keadaan bumi masih lagi terkawal pada pandangan zahir sahaja.
Masalahnya bumi ini bukan milik kita dan kita harus bertanggung jawab terhadap kesihatannya supaya anak cucu kita masih lagi mampu menikmati keindahan dan kemakmuran dunia ini pada masa depan.
Pelbagai cara dan kaedah boleh dilakukan seperti contoh penggunaan tenaga solar, menggunakan tenaga yang lebih sesuai seperti elekktrik dan air untuk menggerakkan kenderaan atau paling mudah tidak lagi menggunakan beg plastik atau membuang sampah merata-rata.
Sesungguhnya usaha menggerakkan kesedaran ini bukanlah satu tugas mudah. Ini kerana manusia itu sendiri telah biasa dengan sikap tidak mengambil barat atau suka mengambil jalan mudah.
Namun kini kesedaran untuk menjaga bumi kita ini perlu ditangani segera kerana kesihatan bumi itu sendiri yang menjadi barang pertaruhannya. Cuaca dan alam sendiri kini telah menunjukkan belangnya dengan pelbagai kejadian seperti taufan, banjir, tanah runtuh dan pelbagai lagi mungkin sebagai tanda bahawa bumi kini sedang sakit.
Justeru terpulanglah kepada setiap individu sama ada mahu atau tidak memainkan peranan dalam membantu mengurangkan kesan pencemaran atau tidak.
Sesungguhnya usaha membuat perubahan walau sekecil manapun adalah lebih baik berbanding sekadar berpeluk tubuh tanpa berbuat apa-apa atau menyalahkan orang lain sebagai punca asal pencemaran tersebut.

1 ulasan:

noraraza berkata...

Terdapat sedikit kesalahan bahasa,contohnya 'justeru' tidak sesuai ditulis di permulaan ayat kerana maksudnya ialah 'bahkan'.Penggunaan kata tanya dalam ayat 'kenapa' bumi.....' turut menjejaskan tatabahasa dalam esei ini.