30 April 2009

NOVEL BAHASA MELAYU SPM Siri 10

NILAI BERTIMBANG RASA DALAM NOVEL

Soalan
Salah satu nilai yang dikemukakan oleh pengarang dalam sesebuah novel ialah nilai bertimbang rasa.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan tiga peristiwa yang menunjukkan amalan nilai bertimbang rasa.
Novel: Perlumbaan Kedua
Pernyataan Peristiwa : Bertimbang rasa menawarkan bantuan
.
Huraian : Sang Gajah yang kasihan melihat Tuk Kura lambat bergerak kerana usianya lanjut menawarkan bantuan kepada Tuk Kura untuk menjinjiingnya ke puncak bukit semasa meninjau kawasan perlumbaan kedua.
Pernyataan Peristiwa : Bertimbang rasa dengan memberi cadangan.
Huraian : Tuk Kura dan anak-anak buahnya dalam perjalanan menuju ke padang rumput . Dalam perjalanan itu, Sang Gajah mencadangkan Tuk Kura dan anak-anak buahnya berhenti rehat kerana simpati melihat kesusahan dan keletihan Tuk Kura dan anak-anak buahnya. 25
Pernyataan Peristiwa : Bertimbang rasa dengan menawarkan bantuan menyampaikan pesanan.
Huraian : Sang Murai terserempak dengan Tuk Kura yang dalam perjalanan untuk menghimpunkan suku-sakatnya lalu Sang Murai menawarkan bantuan menyampaikan pesanan kerana Sang Murai berasa simpati terhadap Tuk Kura sedangkan Sang Murai boleh terbang lebih cepat dan dapat menyampaikan pesanan Tuk Kura dengan segera.
Pernyataan Peristiwa : Bertimbang rasa dengan memberi pandangan
Huraian : Sang Murai bertemu dengan Sang Kancil yang mencari Tuk Kura untuk menyampaikan cabaran Sang Arnab Putih.Sang Murai sangat kasihan melihat Sang Kancil yang keletihan dalam usahanya menjejak Tuk Kura lalu mencadangkan Sang Kancil mencari Tuk Kura di kawasan paya. Novel: Julia
Pernyataan Peristiwa : Bertimbang rasa semasa bertengkar / berbalah.
Huraian : Pertengkaran Julia dengan Encik Baharom berlaku di pejabat BMPRO Holding . Julia masih bertimbang rasa terhadap kekasaran yang ditunjukkan oleh Encik Baharom berkenaan dengan cadangan penjualan BMPRO Transport. Julia menerima permohonan maaf Encik Baharom dan tidak mengambil tindakan memecatnya.
Peristiwa : Bertimbang rasa terhadap hak anak tiri .
Huraian : Ummi Sarah ke rumah Julia untuk menceritakan keadaan sebenar kedudukan dirinya.Ummi Sarah bertimbang rasa kerana tidak memberi tekanan kepada Julia dalam soal tuntutan butik BMPRO. Sebaliknya Ummi Sarah mengatakan tindakan adiknya Syed Mustafa tidak pernah dibincangkan dengannya.
Pernyataan Peristiwa : Bertimbang rasa terhadap keadaan anak.
Huraian : Datin Maznah berkunjung ke Perth untuk menghantar Julia menyambung pengajiannya di sana. Datin Maznah menangguhkan pendaftaran Julia di Hidayah Islamic College kerana memahami bahawa Julia masih belum bersedia. Datin Maznah bertimbang rasa kerana Julia masih belum dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran negara asing.
Pernyataan Peristiwa : Bertimbang rasa isteri terhadap hak suami
Huraian : Datin Maznah bertimbang rasa kerana membenarkan suaminya Dato’ Bakar berkahwin dengan Ummi Sarah. Apabila hal itu dibangkitkan oleh Pak Cik Khairil, Datin Maznah mengingatkannya bahawa itu hak Dato’ Bakar dan dia sendiri berbaik-baik dengan madunya.
JAWAPAN UNTUK SETIAP SOALAN NOVEL (4a & 4b) PERLU ADA 2 ASPEK:
1. Pernyataan
2. Huraian
Huraian yang terus diberi tanpa menyatakan pernyataan tidak akan mendapat sebarang markah walaupun jawapannya betul. Pernyataan dan huraian juga perlu dipisahkan ( tidak digabung)
(c) cikgumie

1 ulasan:

juilis69 berkata...

Terima kasih dengan tajuk yang menarik dan memberi manfaat kepada guru dan pelajar.

Drp:
Cikgu Juilis Mokujal
Sabah
http://komsasspm.blogspot.com